Masoneria Spirituala


SFANTUL IOAN DE VARA

postat 25 iun. 2012, 14:18 de Loja Athenaeum   [ actualizat la 17 nov. 2012, 06:21 ]

 





Sfantul Ioan de Vara







 

MESAJUL MARELUI MAESTRU AL MARII LOJI NATIONALE A ROMANIEI-LOJA DE RITUALISTICA COMPARATASI CERCETARI MASONICE, CU OCAZIA SARBATORII SOLSTITIULUI SFANTULUI IOAN DE VARA ,

 

 

BUCURESTI 21 IUNIE 2012 ,

 

 

Un moment la care , 16 frati din cadrul MARII LOJI NATIONALE A ROMANIEI-Loja de Ritualistica Comparata si Cercetari Masonice , au primit lumina cu doua zile mai tarziu , respective la 23 iunie 2012 , ca spor de salariu la gradele 4-14 ale Ritului Scotian Antic si Acceptat al SUPREMULUI CONSILIU ROMAN de grad 33 si ultim pentru Romania .

Nimic intamplator , fratii initiati in gradele de Ucenici , Companioni si Maestri in Loja de Ritualistica Comparata si Cercetari Masonice ,ATHENAEUM , cu nr 66 , de la Orientul Bucuresti , unde si-au pregatit Planse de Arhitectura , la fiecare pasaj in parte , inclusiv pentru  trecerea la gradele 4-14  , au ajuns la acest moment inaltator al vietii pamantesti , fiindmartorii frumoaselor “nopti albe “ cand Soarele s-a aflat la culminatie .

Aceasta Sarbatoare a Solstitiului de Vara a Sfantului IOAN , este prilej de mare bucurie si implinire , de belsug , fiind legat de momentul strangerii recoltei

Cununitele de grau , sunt simboluri dintre cele mai ezoterice pentru masoni , reprezentand un mod de a gandi si aprofunda incarcatura metafizica , cum cu putin timp inainte , cateva luni  , un alt simbol extraordinar bogat in mesaje , din lumea vegetala pentru om , este Rodul Pamantului , care creste la campie in padurile noastre , in vremea cand infloreste margaritarul sau lacramioarele , despre care se vorbeste si in Sfanta Biblie si care are o legatura directa cu Solstitiu de Vara si Echinoctiul de Toamna , prin aceea ca prevestesc cum vor fi recoltele de mari sau de mici , la grau , orz , ovaz , secara din vara si productiile de porumb si struguri , vinul , butia cu vin , de toamna , inainte de Echinoctiu .

Este Sarbatoarea Sanzienelor si a Dragaicelor , cu un ritual mirific , al initierilor si desavarsirii , al maturitatii , a coacerii .

Daca alti Sfinti sunt venerati in ziua mortii lor , crestin ortodoxi , sarbatoresc nasterea Sfantului IOAN BOTEZATORUL , prorocul ce leaga Vechiul Testament  de noul Testament , este cel mai mare dintre profeti , lampadoforul initiatului , care atunci cand face juramantul de fidelitate , aseaza mana stanga pe Sfanta Biblie , deschisa la vedere , la Evanghelia dupa Ioan .

Asa cum IOAN l-a precedat pe Isus , la fel Solstitiu de Vara il anunta pe cel de Iarna . Se fac focuri , pe locuri ridicate si se arunca brauri de pelin , ca sa arda odata cu aceasta toate necazurile , bolile , molimele , sa fie indepartate duhurile rele , exemplu germanii , dadeau drumul la roti aprinse de pe munteprin care se simboliza Soarele si pe Zeul lor WOTAN , ca sa alunge spiritele rele si sa atraga fortele tamaduitoare pentru animale si oameni .

Sunt cinstiti in aceasta zi , in religia crestina ortodoxa Sfintii Mucenici Iulian , Afrodisie din Cicilia , Sfantul Alois de Gonzaga ; in religia crestin ortodoxa de rit vechi : Sfanta Mucenita Caliopia , Sfantul Marele Mucenic Teodor Stratilat , Sfintii Mucenici Nicandru si Marchian , Sfintii Cneji Vasile si Constantin , Cuviosul Evrem , Patriarhul Antiohiei ; la romano-catolici : Sfantul Alois de Gonzaga , calugar ; la Greco-catolici : Sfantul Mucenic Iulian din Tars .

Cuvantul “ solstitiu “ provine din limba latina , avand semnificatia de“oprire a Soarelui “ , deoarece coincide cu momentul cand Soarele pare a se opri si apoi misca in sens invers .

Toata lumea sarbatoreste , la eschimosi si rusi , cu dansuri populare si ospat mare pana spre dimineata .

Celtii , aduceau multumiri Zeitei LITHA , care asigura fertilitatea , bogatia , puterea si ordinea .

In noaptea de Sanziene , se bea roua cazuta pe florile de sanziana (Gallium Verum ) de culoare galbena si parfumate , ca purificatoare si aducatoare de noroc .

In Bavaria si Silezia , se mananca aluat cu flori de soc , in soc salasluind un duh bun care-i apara pe oameni de nenorociri .

Fratii din Lojile de Ritualistica Comparata si Cercetari Masonice dincadrul MARII LOJI NATIONALE A ROMANIEI , sunt preocupati de studierea si cunoasterea datinilor ritualurilor agrariene , initiatice dacice , serbarilor campenesti , iarmaroacelor si tuturor credintelor nu numai din Europa , ci de pe toate continentele , astfel ca sub bolta unui crestinism cosmic , la deschiderea cerurilor , sa fiim intr-o unitate de neam , de gandire , de cuget si simtire romaneasca .

Noi fratii din Lojile de Ritualistica Comparata si Cercetari Masonice din cadrul MARII LOJI NATIONALE A ROMANIEI construim o masonerie romaneasca o masonerie pe intelesul romanilor si o masonerie pentru romani , deschizand un nou orizont al unei MASONERII SPIRITUALE  , al unei ELITE SPIRITUALE  , al unei EUROPE SPIRITUALE .

Noaptea de Sanziene este un punct geometric , al tuturor aspiratiilor , hranei spirituale , cerurile se deschid , pentru a evada in spatiu divinitatii , marcand inchiderea ciclului germinativ , al cresterii , coacerii , al trecerii dincolo de prag .

Noi suntem fii ai luminii. Sfantul loan de Vara a fost numit Luminator, tot sub denumirea de Sfantul loan de Vara, in Moldova si Bucovina acest titlu este atribuit Sfantului loan de la Suceava, a carei zi este 2 iunie, inceputul verii,cand ziua intra in crestere .

A inceput vara , incepe vremea culegerii buruienilor de leac si a florilor de leac. Florile de sanziene erau culese pentru pusul in lavite. Multe din florile sau buruienile de leac, erau duse la Templu , stropite si numai asa erau mai bune pentru uzul leacurilor .

Noaptea sanzienelor este noaptea plina de farmec , de vraja Aburatorului , acest Eros carpatin , asa cum arata Ion Heliade Radulescu. Sarbatoarea aceasta, asa cum am aratat mai sus , se mai numeste si a Dragaicii . Dragaica este un personaj mitic agrar. Despre aceasta sarbatoare,a dragaicii , ne-a vorbit Dimitrie Cantemir in Descrierea Moldovei . Nu a fost o sarbatoare numai a Moldovei , ci si a Valahiei , asa cum a aratat Maria del Chiaro , secretarul principelui Constantin Bancoveanu .

Sanzienele , aceasta sarbatoare a Sfantului loan de Vara , desemneaza in limba romana , o realitate mitologica care are trei aspecte :

1. Sanzienele , personaje mitologice feminine din categoria lelelor , cu origini in sarbatoarea precrestina a Solstitiului de vara , cu caracter plural sau definit particular : Sanziana sau Ileana Cosanzeana.

2. Sanziene , o specie de flori de vara Galium verum — cu proprietati divinatorii atribuit in aceasta zi solstitiala .

        3. Sanziene , aceasta sarbatoare a Sfantului Ion Botezator, cu tente precrestine , cu atributii magice legate de magia premaritala. Acum se culegflorile si se pun la ferestre pentru a feri casa de agresiunea duhurilor rele.
Aceasta sarbatoare este o asociere a luminii solare , a soarelui asociat cu sanzienele-flori . Aceasta asociere a rezultat un principiu matricial feminin.
Pentru stramosii Daco-romanilor Soarele , era un principiu feminine , iar luna un principiu masculine : (Crai Nou). Acum se aprind ruguri de foc (apud Ivan Evseev—Dictionar de magie , demonologie pg. 419.)

Sanzieniele arata antropomorfizarea florilor , inzestrarea lor cu puteri magice .

Aceasta proiectare a ierburilor in uman , arata rolul natural al florilor si ierburilor de leac . Fiind o sarbatoare a luminii , a bucuriei ei , nu putem sa nu afirmam ca omul in Dumnezeu este fiu al Luminii . Inca de Ia creatielumina , a fost despartita de intuneric si a fost numita zi. Desi era lumina , i s-a daruit si un laminator pe bolta ei , adica Soarele (Facere, cap.l). 

Aceasta Lumina este o radiatie , un complex de radiatii electro-magnetice perceptibile cu ajutorul ochiului , cu aspect dublu corpuscular si ondulatoriu , cu efecte caloric-chimice , fotoelectrice si foto-luminiscente. Este lumina care exercita o presiune peste Terra , care o reflecta  si  o resoarbe.
Termenul lumina este egal cu acel al cunoasterii absolute , indiferent de domeniu . Are inteles si valoare religloasa cu gest ritual , care semnifica prezenta sacrului in cotidian .

In inteles material avem rugul , focul — flacara vie — ce reprezinta legatura omului cu Dumnezeu .

Rugul de Sanziene este asemeni focului din jertfelnicul veterotestamentary : focul si lumina este unul din canalele de comunicare a omului cu Dumnezeu , a celui creat cu Creatorul sau . La aprinderea focului participa in special barbatii , caci lor li s-a dat sacerdotiul .

Fiind in preajma Rusaliilor , cu putin timp inainte sau in urma , focul de Sanziene este sub semnul Limbilor de foc harice al Marelui Spirit ; Duhul Sfant cobora peste Apostoli la Cincizecime .

Revenind la Solstitiul de Vara , reprezinta simbolul Portilor Astrale , descendent pentru ca anunta descresterea zilei , spre deosebire de Solstitiul de Iarna care este ascendant si care anunta cresterea zilei . Cele doua solstitii ,de vara si de iarna , prefigureaza cele doua sarbatori a Sfantului loan Botezatorul: 24 iunie si 7 ianuarie .

Asa cum am aratat mai sus prin Sfantul loan de Vara se mai intelege si sarbatoarea Sfantului loan de Ia Suceava sau Sfantului loan Evanghelistului. Proorocul si Evanghelistului sunt patroni ai masoneriei : loan Botezatorul se naste la Solstitiul de Vara .

Solstitiului de Vara este ultima parte a anului Masonic, an care incepe odata cu echinoctiul de toamna . ln cinstea acestei sarbatori solstitionare se organizeaza fasturi si banchete, adica agape fraterne in care fastul si curtoazia sunt acasa. Toate acestea sunt facute sub semnul lntelepciunii — Sophia – care este mama a bunei credinte – Fides, a iubirii aproapelui — Caritas si a Sperantei — Spes.

De aceea aceasta sarbatoare este sub inaltul patronajul al Marelui Spirit Divin, care ne integreaza in universalitate .

Acest Spirit in limbi de foc, este simbolul nemuririi si prin el trebuie sa ne nastem. Aceasta este adevarul sacrosanct. Dumnezeu , Marele Creator, cand l-a creat pe om a suflat duh — spirit de viata — ce nu poate pieri din noi. Dupa moartea omului el se intoarce Ia Cel ce I-a daruit omului (Eclesiast XII —7).In Spirit este Duhul cunoasterii , al intelepciunii , al tariei , conform, Isaia XI — 2 .

Gandim cu aceasta ocazie a sarbatorii de Solstitiului de vara la frumusete, forta si intelepciunea Luminii , ce ne duce la Marea Putere Nevazuta , MareIui Arhitect al Universului , la Dumnezeu care este Alfa si Omega , armonia deplina , iubirea deplina si judecata suprema.
Din El luam flacara vie a natiei , a iubirii de neam , de limba , de lege , de traditie. O traditie care aici in spatiul carpato- pontic-danubian e vie , e plina de har si adevar , si vine din adanc , prin datini , prin Iumina – lumina dulce a Linei Lumini , ce lumineaza totul si tenebrele nu o vor cuprinde niciodata.(Ioan I-V).

Viorel Danacu 33

MARE MAESTRU al

MARII LOJI NATIONALE A ROMANIEI-

Loja de Ritualistica Comparata si Cercetari Masonice

Hrisovul R .•. L .•. ZAMOLXIS de la Or .•. Targul Neamtului

postat 21 mai 2012, 05:12 de Loja Athenaeum   [ actualizat la 17 nov. 2012, 06:24 ]




R:.L:. Zamolxis





Hrisovul

 

 R .·. L .·. ZAMOLXIS  de la

 

Or .·. Targul  Neamtului,

 

rostit  cu  ocazia  constituirii

 

Respectabilei  Loji,   si  Aprinderea  Luminilor  din  data  de  14 feb.  6009.

 

 

  

 

            Acum, la inceput de primavara, cind lumina a invins intunericul iernii, si nu foarte departe de echinoctiu de primavara cind vom serba echilibrul dual din fiecare fiinta vie si armonia,  aici la TARGUL  NEAMTULUI, constituim, consacram, si aprindem luminile   R .·. L .·. ZAMOLXIS,               cu ajutorul unui grup de 10 frati, initiati in R  .·. L .·.  Athenaeum nr. 66, din Or  .·. Bucuresti, condusa de Marele Maestru Fr  .·. Viorel DANACU.

          Fratii, au participat la toate tinutele R  .·. L .·.  Athenaeum, si-au insusit continuu si cu mare interes invataturile corespunzatoare gradelor 1, 2 si 3, astfel ca pe parcursul a aproape 2 ani de zile, au capatat o maestra experienta si maturitate, pentru a-si continua lucrarea masonica,

 

regulara, traditionala si spirituala in Or .·. unde isi au domiciliul, conform Regulamentului General si Constitutiei Marii Loji Nationale a Romaniei.

          Alegerea numelui R  .·. L  .·.  nou constituita, acela de ZAMOLXIS, este o optiune pe care nu intamplator au cules-o, pentru ca acest nume initiatic, si acest parinte tinut in intuneric, ba chiar inmormantat, acum scos la lumina de francmasoni, este o grea responsabilitate, si o munca infinita, pentru a-l scoate la lumina, oarecum din infern.

          Marele Arhitect al Universului, sa va adune cat mai multi, si mai buni, sa va dea putere, intelepciune si frumusete, pentru ca lumina initiatului Zamolxis, sa fie raspandita peste tot globul pamantesc, pentru ca EL este printre primii legiuitori initiati, patriarh spiritual alaturi de Zoroastru, Ghilgames, Solomon, Deceneu, oameni  care au cioplit si au slefuit intelectual scotind  din sufletul lor principii spirituale folositoare lumii intregi.

          Zamolxis, coborand in pestera Ida, l-a intalnit pe Pythagora, nu stiu cine l-a initiat pe care mai intai, dar amandoi, impreuna cu alti mari binefacatori ai lumii, fiecare in epoca sa, au lasat cate o scoala de lumina,  lumina care s-a nascut din Adevar.

          Voi, fratii mei, care prin numele R  .·. L  .·. a voastre, de Zamolxis, continuati drumul initiatic, inceput cu ceva timp in urma, sa faceti cunoscut lumii nu numai pe Zamolxis, dar si tot ceea ce a insemnat practica initiatica a LUI UNU.

          Cautati si cercetati in marile biblioteci din Romania, Paris, Vatican, Atena, s.a.m.d, pentru a va aduce plusul de lumina, prezentandu-l pe marele initiat Zamolxis, in Marele Lant Universal impreuna cu Moise, Pitagora, Iisus, Osiris, Socrate, Confucius, Hiram, Mesterul Manole, s.a.m.d   

          Nicu Filip mi-a vorbit mult de Zamolxis, incepuse candva sa scrie o carte, dar a abandonat, am reusit sa salvez din manuscris o mare parte, care acum este la conservat, si poate, ca va fi scos la lumina tiparului.

          Generalul Chelaru Mircea, are de asemenea vaste cunostinte despre Zamolxis, despre radacinile adanci infipte ale poporului roman, in acest pamant sfant si binecuvantat, numit cu adevarat Gradina Maicii Domnului, cum a zis in timpul vizitei sale in Romania, Sanctitatea Sa, Papa Ioan Paul al II-lea, sfant astazi pentru toata omenirea.

          Eu am scris la Marea Loja a Scotiei, un mesaj prin care le-am prezentat cate ceva despre Zamolxis si propuneam ca impreuna,   sa continuam, sa cercetam, sa descoperim cate ceva din viata initiatica a lui Zamolxis.

          Apoi, in cadrul Centrului Regional de Studii Francmasonice Paris Bucuresti, avem activitati de cercetare, studiul privind Istoria francmasoneriei balcanice, proiect propus in cadrul lucrarilor Consiliului Coordonator al Grand Lodge Unie D’Europe, de la R.E.E.A., Tenerife, Las Palmas, din mai 6008, de catre Marele Maestru al Marii Loji a Greciei, Vasilliou Ioannis, astfel ca impreuna, Romania, Grecia, va elabora in viitor un rezumat al cercetarilor masonice din spatial balcanic, asupra amprentelor lasate de civilizatiile existente aici asupra popoarelor noastre, chiar nasterea popoarelor, cand si unde s-a facut.

         

          De aceea, aici la Piatra Neamt,in cetatea lui Stefan cel Mare si Sfant de la Targul Neamtului, la Iasi, Bacau, Suceava, arie geografica cu mare bogatie culturala, traditie, si spiritualitate, de inalta emulatie sufleteasca, cred ca formarea unei filiale a Centrului Regional de Studii

Francmasonice Paris- Bucuresti, este necesara, iar rostul ei, este, sa scoata la lumina, tot ceea ce astazi, din nestiinta, sta in intunericul culturii materialismului.

          Sa faceti o adevarata masonerie, sa formati o cultura masonica, o gandire masonica, o traire masonica, in cuget, in fapta si viata fara de moarte.

          Sa vegheati la pastrarea puritatii Ritului Scotian Antic si Acceptat, in toata frumuetea lui si valoarea lui milenara, Ritualul fiind coloana de sustinere a Ordinului nostru, de mii de ani.

          Inchei prin a invoca pe Marele Arhitect al Universului, sa-si deschida pleoapa larg, si sa vegheze de acolo de sus, asupra tot ceea ce veti face bun pentru noi, familiile nostre si copii copiilor nostri.

          Binecuvantate sa fie toate ceasurile de aici inainte, in pururea si veci.

          AMIN.

          Am zis !

 

 

 

 

 

 

 

Dr. Viorel DANACU,

Mare Maestru al,

Marii Loji Nationale a Romaniei.

 

HRISOVUL R .•. L .•. MAGNA CURIA ,

postat 21 mai 2012, 05:09 de Loja Athenaeum   [ actualizat la 17 nov. 2012, 06:24 ]





R:.L:. Magna Curia




HRISOVUL

 R .·. L .·. MAGNA  CURIA ,

 rostit  la  Or .·. Deva

 

            O, Tu, Doamne, milostiv si iubitor de oameni esti, fii ai tai suntem, si intru GLORIA TA, muncim, de la o generatie la alta, asigurand progresul, bunastarea si bunaintelegere pentru ca Marea Ta Creatie, sa fie nemuritoare.

            Cand ai zis omului : “ …acum mergi si creste si te inmulteste ”,  ai pornit un timp care nu trece nicidecum, cine trece oare ?

            Aici, in Deva, multi au trecut, caci semne au lasat, dar timpul este totdeauna al nostru, precum lumina care naste din Adevar.

            Voi, toti fratii mei, a-ti facut ucenicia, intr-o oaza a culturii si spiritualitatii, a-ti lucrat cu credinta, admiratie fata de inaintasii nostri, cautand sa descoperiti Adevarul, cuvantul pierdut, Lumina.

            Fratii care constituie azi, R .·. L .·. MAGNA CURIA, din Or .·. Deva, i-am cunoscut cu ocazia participarii mele la lucrarile masonice ale R .·. L .·. Samuel Von Brukenthal, din Or .·. Sibiu, la invitatia Maestrului Venerabil Fr.·. Sabin Adrian Luca, astfel ca intotdeauna au fost prezenti la Tinuta, si-au insusit invataturile corespunzatoare gradelor I, II, si III, au capatat o experienta masonica si o maturitate pe tot parcursul aproape a celor doi ani de zile, incat pot sa isi continue lucrarea msonica in Or .·. Deva, ca si loja justa si perfecta, regulara, traditionala si spirituala, conform Regulamentului General si Constitutiei, Marii Loji Nationale a Romaniei.

            Alegerea noi denumiri a  R .·. L .·. aceea de MAGNA CURIA, este o optiune deloc intamplatoare, pentru ca aici au fost inmormantate discutii printre cele initiatice, mult mai tarziu decat credem noi, si ca acum noua francmasonilor, ne revine o grea responsabilitate si o munca infinita, pentru a le scoate la lumina.

           

           

            Marele Arhitect al Universului, intru GLORIA caruia lucram, sa va adune cati mai multi si mai buni, sa va dea putere, intelepciune si frumusete, pentru ca discutiile despre simboluri, despre concepte morale, traditii, spiritualitate, ale celor mai mici documente, obiecte, s.a.m.d., sa devina subiecte de dezbatere in cadrul intrunirilor voastre, din cadrul Scolii noastre initiatice.

            Nu uitati, asa cum este scoala medicala romaneasca sau orice alta scoala formatoare de profesionisti, intr-o anume bresla, si unde nu se semneaza contracte financiare, circula bani, formeaza guverne, s.a.m.d., ci spur si simplu o scoala, unde studiem stiintele naturii in ansamblul lor, tot asa si masoneria inseamna, o scoala initiatica si nimic mai mult.

            Scoala initiatica inseamna studiul si cunoasterea permanenta a radacinilor, izvoarelor, unor simboluri, mesaje initiatice ale unor civilizatii care au existat candva, si care au contribuit la progres, atat a  omului cat si a  Umanitatii. Cunoasterea in profunzime a  civilizatiei de aici, din regiunea Devei, prin intelegerea mesajelor incifrate in desene, simboluri, este o datorie, dar si o bucurie, de a cunoaste cine suntem, si de cat timp suntem aici.

            Centrul Regional de Studii Francmasonice, Paris Bucuresti, ar avea nevoie de  constituireaa devina subiecte de dezbatere in cadrul intrunirilor voastre, din cadrul Scolii initiatice.

ici documente, obiecte unei filiale, aici la Deva, care sa aduca la masa discutiilor, pe toti cei interesati in acest sens, initiati, neinitiati, barbati femei, tineri, batrani, care din cunostintele lor, documentele ce detin, s.a.m.d., sa mai punem o caramida la constructia Marelui Templu Ideal al Umanitatii, Masonilor le mai ramane decat sa cunoasca Adevarul, cautand si creand.a, multi au trecut, caci semne au lasat, dar timpul este totdeauna al nostru,oare.im, de la o generatie la alta, asi

            Sa faceti o adevarata masonerie, sa formati o cultura masonica, o gandire masonica, o traire masonica, in cuget, in fapta si viata fara de moarte.

            Sa vegheati la pastrarea puritatii Ritului Scotian Antic si Acceptat, in toata frumusetea lui si valoarea lui milenara, Ritualul fiind coloana de sustinere a Ordinului nostru, de mii de ani.

            Inchei, prin a invoca, pe Marele Arhitect al Universului, sa-si deschida pleoapa larg, si sa vegheze de acolo de sus, asupra tot ceea ce veti face bun pentru noi, familiile nostre si copii copiilor nostri.

            Binecuvantate sa fie toate ceasurile de aici inainte, in pururea si veci.

            AMIN.

            Am zis !

 

 

 

 

Dr. Viorel DANACU,

    Mare Maestru al,

Marii Loji Nationale a Romaniei.

Gloria in altissimis Deo et en terra pax hominibus bonae voluntatis.

postat 16 mar. 2012, 05:50 de Loja Athenaeum

          Acesta este salutul îngerului adresat neamurilor, Luca II-14, salut etern peste veacuri la marele eveniment al venirii lui Hristos pe pământ.

          Este un salut ce îndeamnă lumea la pace, la unitate, la dragoste.

          El îndeamnă la bunăvoie - pe om – ca omul să devină făcător de pace. Let V-9

          Hristos Fiul lui Dumnezeu – se naşte pe pământ – cu cântece de slavă, ce îndeamnă pe om la înălţarea sa sufletească – Hristos pe pământ înălţaţi-vă! (Catavasiile Naşteri)

          Măreţul act al naşterii a fost prezis în Vechiul Testament – arătând că el face parte dintr-un plan divin al răscumpărării omului – Fac.III-15 – om ce a fost creat de Dumnezeu din iubire, cu iubire şi pentru iubire – căci definiţia lui Dumnezeu este iubirea.

          El vine-n lume nu pentru a Sa voie ci să facă voia Celui care L-a trimis – adică să-l răscumpere pe om şi să-l ridice la starea de la început. Ioan III-16.

          El este Iisus - Mântuitorul – Răscumpărătorul Lit II-21, căci va salva lumea prin El prin jertfa Sa – prin umilinţa Sa. Ioan III-17, Filipeni II-8.

          Nu a venit în lume cu salvă  - ci a venit modest, umil – aşa cum era poporul din care a făcut parte – un popor umilit de păgâni – un popor ce parcă era părăsit de Dumnezeu – ce trăia cu amintirea vremurilor glorioase ale lui David şi Solomon.

          A venit în lume, când speranţa salvării abia de se mai întrezărea – când negura păcatului era apăsătoare – când parcă nimeni nu mai nădăjduia la nimic.

Dar iată - bucurie mare – căci El, Soarele Dreptăţii răsare – arătând bucuria unui nou început în lume.

Hristos se naşte! – iar Naşterea Sa este precedată de Steaua de la Răsărit, ca un semn mare pe pământ – stea ce a fost cunoscută şi aşteptată de marii înţelepţi ai Orientului Antic.

Ei au ştiut acest lucru – al apariţiei Stelei – căci în lumea antică – în conştiinţa ei exista acest lucru – această cunoaştere, această aşteptare – a unui Răscumpărător – sau a lui Mesia cum era numit de Legea Veche.

In fiecare Lege Veche se aminteşte de Steaua lui David – de mlădiţa  lui Iesei – de urmaşul lui David ce va purta sceptrul lui Iuda – urmaş ce se va naşte cândva în Betleemul Iudeei.

Aceste lucrări erau cunoscute de magii învăţaţi ai timpului şi mai ales de rabinii exegeţi ai cărţilor sfinte ale profeţilor.

Magii erau nu numai învăţaţi ci şi demnitari ai lumii antice - crai aşa cum îi numesc colindele noastre româneşti.

Au văzut Steaua Lui şi au urmat drumul ei până la Betleem unde au adus daruri Pruncului Sfânt, daruri de aur, smirnă şi tămâie – recunoscându-l pe Prunc ca Împărat – ca Mare Învăţător al neamurilor – şi ca Dumnezeu. Lit II-11.

 Străini de neamul evreiesc magii au adus darurile aşa cum au simţit, cum au fost inspiraţi.

Pruncul a venit în lume umil nu în palat ci într-un sălaş al animalelor – aici a primit şi mulţumirea umililor păstori – cu daruri de mieluţi aşa cum cerea Legea lui Moise.

Naşterea este minunea cea mare a arătării lui Dumnezeu în trup – minune ce de peste 2000 de ani bucură sufletele şi le înalţă.

Această minune au trăit-o magii şi păstorii martori ai sublimului eveniment – plin de fastul creat de îngerii ce vorbeau cu păstorii şi de oastea cerească. Luca II-13.

 Îngerii binevesteau îndemnând pe oameni la iubire , la pace şi toleranţă.

Au trecut peste 2000 de ani şi lumea orbăcăie încă în negura ignoranţei, a păcatului, a răutăţii, a războaielor şi a răzbunării.

Şi totuşi la ceasul minunat al venirii lui Hristos pe pământ cerul şi pământul se unesc îngeri şi oameni cântă şi împreună slăvesc Naşterea, săltând de bucurie.

Solemna oră suna când Dumnezeu cobora pe pământ. De la un capăt la celălalt al gloriei răsună cântece şi colinde închinate Naşterii Pruncului şi Stelei de la Răsărit. Sublim şi măreţ este acest timp al Naşterii când trăieşti acest moment în muzica terestră şi celestă la unison.

“Slavă ţie stea curată voie bună pe pământ!” Nu poţi să nu exclami –„ O ce veste minunată”! – s-a dat nouă prin Evanghelie. Nu poţi să nu strigi de bucurie – şi să nu îndemni ca în acest ceas – “nu uita române să fii bun”.

Aşa cum spune Oda Bucuriei – să strângem rândurile lângă Pruncul Sfânt şi să-i aducem darurile noastre – de iubire, de fapte bune milă şi toleranţă.

Niciodată să nu afirmăm că ştim adevărul – căci Adevărul este Hristos. El este calea – este lumina, este pacea.

Dar noi uităm aceste lucruri voit adică dăm frâu liber şi conştient instinctelor şi nu inimii şi raţiunii căci ne place dezbinarea, răzbunarea, ura, şi nu iubirea – pacea – conlucrarea în unitate ca toţi una să fim în Hristos.

El ne iubeşte – noi îl urâm şi dispreţuim prin neunirea şi neiubirea dintre noi  prin mândria noastră şi dezbinarea dintre noi în care trăim.

El Domn al Păcii ne-a adus pacea – ca în ea să fim fraţi dar iată că fraţii se urăsc între ei din dorinţa de ambiţie şi slavă deşartă, uitând că dezbinarea nu aduce nimic bun între noi.

În lumea de azi Naşterea Pruncului Sfânt ne îndeamnă la unitate în comunitatea noastră creştină ca toţi să fin una aşa cum ne-a poruncit El. Ioan XVII

Să avem credinţă, să avem iubire ca să ne numim fii ai luminii – lumină ce am preţuit-o de la Hristos prin Steaua Betleemului.

La acest Mare Praznic şi început de nou an să fim mai buni, mai toleranţi, mai curaţi, ca să putem avea în noi şi cu noi bucuria Naşterii ca să putem cu toţii să cântăm gând lângă gând, inimă lângă inimă “ Colindul Sfânt şi Bun!”

Crăciun Fericit!

 

 

Viorel Danacu 33 ,

MARE MAESTRU ,

MAREA LOJA NATIONALA A ROMANIEI-

Loja de Ritualistica Comparata si Cercetari Masonice

 

BUCURESTI 07.03.2012

Rugaciunea Cuviosului Sofronie Saharov la revarsatul zorilor

postat 9 feb. 2012, 00:02 de Loja Athenaeum   [ actualizat la 11 sept. 2012, 14:29 ]


Rugaciune MINUNATA la revarsatul zorilor a Cuviosului Sofronie Saharov, in traducerea Ieromonah Rafail Noica, fiul marelui filosof Constantin Noica. 
  
Este atat de splendida si cuprinzatoare aceasta rugaciune, incat oricaruia dintre noi, fie ca este sau nu in vreun necaz, daca o va spune dimineata, ii va fi de un real folos...
Doamne ajuta! 

Tu Doamne Cel veşnic şi Făcătorule a toate, Care în bunătatea Ta cea nepătrunsă m-ai chemat în această viaţă, Care ai revărsat peste mine harul botezului şi pecetea Duhului Sfânt, Care ai sădit în mine dorinţa de a Te căuta pe Tine, singurul adevăratul Dumnezeu, ascultă rugăciunea mea. 

    Eu n-am viaţă, nici lumină, nici bucurie, nici înţelepciune, nici tărie decat numai în Tine, Dumnezeule. 
    Din pricina fărădelegilor mele nu îndrăznesc să-mi ridic ochii mei spre Tine. 
    Dar Tu ai spus ucenicilor Tăi: 
    "Tot ce veţi cere în rugăciune cu credinţă, veţi primi" şi: 
    "orice veţi cere în numele Meu, voi face vouă". 
  
    De aceea, îndrăznesc să Te chem pe Tine: 
    Curateste-ma de orice intinaciune a trupului si a duhului. 
    Învaţă-mă să ma rog cum se cuvine. 
    Binecuvintează această zi pe care mi-ai dat-o mie, slugii Tale nevrednice. 

   Cu puterea binecuvântării Tale fă-mă în stare să grăiesc şi să lucrez în toată vremea spre slava Ta cu duh curat, cu smerenie, răbdare, dragoste, blândeţe, pace, curaj şi înţelepciune,dându-mi de-a pururea seama de prezenţa Ta.

    Doamne Dumnezeule, în necuprinsa Ta bunătate, arată-mi calea voii Tale, şi dă-mi să umblu în faţa Ta fără păcat. 
    Tu Doamne, Tu ştii cele de care am nevoie. 
    Tu cunoşti orbirea şi neştiinţa mea, cunoşti neputinţa şi stricăciunea sufletului meu, dar nici durerea şi întristarea mea nu-ţi sunt ascunse Ţie. 
    De aceea, Te rog, ascultă rugăciunea mea şi prin Duhul Tău Cel Sfânt învaţă-mă calea pe care să merg; iar atunci când voinţa mea ticăloasă mă va conduce pe alte cărări nu mă cruţa, Doamne, ci sileşte-mă să mă întorc la Tine. 

   Prin puterea iubirii Tale, fă-mă să mă ţin cu tărie de ceea ce este bine. Păzeşte-mă de tot cuvântul sau fapta care strică sufletul; de orice fel de pornire care nu-Ti este bineplacuta Tie şi-l răneste pe aproapele meu. 
  
    Învaţă-mă ce trebuie să spun şi cum trebuie să vorbesc. 
    Iar dacă e voia Ta să nu răspund, fă-mă să tac în duh de pace, in care să nu întristez, nici să-i rănesc pe semenii mei. 

   Aşează-mă în calea poruncilor Tale şi până la ultimea mea răsuflare să nu mă laşi să rătăcesc departe de lumina îndreptărilor Tale, astfel ca poruncile Tale să fie singură lege a fiinţei mele pe acest pământ în veci. 

    Doamne, rogu-Te, ai milă de mine! 
    Păzeşte-mă în întristarea şi nenorocirea mea şi nu ascunde calea mântuirii de la mine. 
    În nebunia mea, Dumnezeule, cer de la Tine lucruri multe şi mari, dar îmi aduc pururea aminte de răutatea mea, de ticăloşia şi josnicia mea. 

   Miluieşte-mă! Nu mă depărta de la faţa Ta din pricina nevredniciei mele, ci mai degraba sporeşte în mine conştiinţa acestei nevrednicii şi dă-mi mie, celui mai rău dintre oameni, să Te iubesc pe Tine aşa cum ai poruncit: din toată inima mea şi din tot sufletul meu şi din tot cugetul meu şi cu toată tăria mea: din toată fiinţa mea.

   Doamne, prin Duhul Tău Cel Sfânt, învaţă-mă dreapta judecată şi conştiinţă. 
   Dă-mi să cunosc adevărul Tău înainte de a intra în mormânt. 
   Ţine-mă în viaţă în această lume ca să-Ti pot aduce căinţă cu vrednicie. Nu mă lua la jumătatea zilelor mele, nici când mintea mea e încă oarba. 

   Iar când Îţi va bineplăcea să pui capăt vieţii mele, dă-mi de veste dinainte ca să-mi pot pregăti sufletul să vină înaintea Ta. 
   Fii cu mine, Doamne, în acel ceas înfricoşător şi dă-mi bucuria mântuirii Tale. 
   Curăţeşte-mă de toate gândurile tainuite, de toată răutatea ascunsă întru mine; şi dă-mi răspuns bun la scaunul Tău de judecată. 
   Doamne, în mare mila Ta şi nemarginita Ta dragoste de oameni, ascultă rugăciunea mea! 
  
   AMIN!



Copyright © 2002 - 2012 MLNaR | MAREA LOJA NATIONALA A ROMANIEI-Loja de Ritualistica Comparata si Cercetari Masonice.
All rights reserved.
Distribuirea şi, sau reproducerea totală sau parţială a informaţiilor şi materialelor este strict interzisă fără aprobarea scrisă a conducerii  MLNaR-Loja de Ritualistica Comparata si Cercetari Masonice si se pedepseste conform legii.

Protected by Copyscape Web Plagiarism Tool


1-5 of 5