Planse de Arhitectura


... Universul este Templul cosmic. Loja Masonica este imaginea Templului cosmic. Omul arhetip este exprimat de Templul lui Solomon. Templul este deci un element ezoteric si profetic permanent. Acesta poarta in sine schemele propriului destin relativ, reflectat in Destinul Etern al Omului si al Cosmosului ... Pentru a intelege ezoterismul secret al Templului lui Solomon, pentru a realiza asceza curentelor ideologice ce vehiculeaza acest cuvant fatidic, va veni “cuvantul puterii” chiar inaintea erei noastre si pentru a oferi ultima invatatura a Initiatorului Etern, trebuie sa fi trait in noi insine ocult constructia sa, ruina si reinvierea sa simbolica.” Robert Ambelain


Simboluri Masonice

postat 28 oct. 2014, 16:33 de Loja Athenaeum   [ actualizat la 28 oct. 2014, 16:33 ]

Echerul si Compasul

Sunt simbolurile de baza ale masoneriei, necesare pentru ridicarea unor edificii stabile si drepte. Prin analogie, devin simboluri ale virtutii si constiintei care conduc la perfectionarea spiritului. In aceasta cheie se poate identifica in Echer Moralitatea si in Compas Spiritualitatea. In alti termeni, Echerul simbolizeaza sinceritatea si justitia intentiei, a hotararii si a operei, adica reprezinta o obligatie, o norma imuabila, un trebuie, in vreme ce Compasul semnifica hotararea, capacitatea, geniul. In cadrul gradului de ucenic, primul simbol il controleaza pe al doilea, in timp ce in cadrul celui de-al doilea grad, cele doua simboluri se echilibreaza, iar in al treilea compasul controleaza echerul. Astfel, pe grade, sunt semnificative raporturile dintre cele doua puteri.


Firul de plumb pentru nivel

Firul de plumb este elementul echilibrului interior si sugereaza ideea ascensiunii stabile, liniare, trasand o linie verticala infinita, care conduce la perfectiune. Face aluzie la cautarea transcendentului, dar si la inaltare, lucruri indispensabile unei constructii care se inalta catre o dimensiune superioara. Instrumentul de nivelare (livella), instrument destinat la stabilirea perpendicularitatii, a raportului dintre orizontal si vertical, semnifica capacitatea de a construi un sistem de referinta siprin aceasta de a se imbogati spiritual, in timp ce prin alte mijloace simbolizeaza destinul comun al Mortii.



Ciocanul si Dalta

Ciocanul reprezinta forta vointei, determinarea de fier de a izbuti pentru bine. Dalta simbolizeaza Discernamantul, adica capacitatea de a distinge partile utile ale pietrei, esentiale pentru construire, de cele inutile. Combinarea fortei vointei cu a capacitatii de a discerne determina perfectionarea treptata a operei.Astfel, in timp ce Ciocanul exprima vointa de a obtine, Dalta simbolizeaza constiinta a ceea ce trebuie evitat. La o ultima analiza, cele doua instrumente semnifica necesitatea de a uni actiunea cu gandul.



Piatra bruta si cea lustruita

In sens general, metafora pietrei este legata de identificarea ei cu insasi masonul; lucrarea masonica a masurarii si lustruirii pietrei brute corespunde cu transformarea lui insusi, lucru pe care masonul il face pentru a trece de la stadiul diform, inconstient si pasiv al profanului la stadiul regulat, creativ si constient al masonului liber. Asa cum piatra bruta nu este potrivita pentru edificarea unei catedrale pentru ca produce instabilitate si dizarmonie, la fel piatra cubica, regulata si lustruita, se aseamana in unicitatea ei cu alte pietre lucrate la fel si contribuie la ridicarea Templului. Aceasta corelare implica, in consecinta, ca un mason sa lucreze pentru binele si progresul tarii si al umanitatii, perfectionandu-se pe sine insusi in acelasi timp.


Coloanele

Asezate la intrarea in Templu, la Vest, in amintirea celor pe care Hiram le-a asezat la intrarea in Templul lui Solomon, simbolizeaza dualitatea. Aceea cu trei rodii se refera la elementul feminin, la Aer, suflu ce alimenteaza viata, sensibilitate feminina, Mercurul Inteleptilor; Cealalta, care sustine Globul, la cel masculin, la Foc, caldura vitala devoratoare, activitate, Sulful alchimistilor. Din duplicitatea simbolului coloanei se naste dihotomia intre vetrical si orizontal, intre valorile terestre si cele ale aerului, cautarea contrariilor si principiilor complementare. Din punct de vedere istoric, in afara de semnificatia arhitectonica,"coloana" are conotatiile inaltimii, ale fortei, ale tensiunii, ale robustetii si structurii. Jachin este deci Forta iar Boaz este, dupa traditie, de la numele strabunicului lui David, stalpul regal, cel ce simboliza, in timpul lui Solomon, conceptul lui Mishpat, dreptatea. Coloana mai inseamna perpendicularitate, stabilitate, echilibru, joc controlat al dinamicii intre urcus si coboras, canal de transmitere a energiilor intre baza de sus si cea de jos. Jachin, primul sacerdot al Templului lui Solomon, a dat propriul nume coloanei care simboliza principiul corectitudinii, al dreptatii, inspirat din anticul cult solar al locuitorilor Canaanului, care vedeau Zeul-Lumina care veghea lumea din inaltimi. Pact incontrolabil, fundament al raportului cu divinitatea, stabilitatea simbolizata de coloanele gemene completeaza rolul fundamentului edificiului interior pe care masonul trebuie sa-l proiecteze si sa-l realizeze.


Mistria

Instrument al zidarului care serveste la indreptarea materialului pietros, simbolizeaza binefacerea, precum si dorinta de a-l ajuta pe cel care are nevoie. Astfel exprima bunatatea activa, caritatea, dar si vointa fiintei umane. Iubirea fraterna care creeaza coeziunea intre pietre este precum cimentul - moale si capabil sa ia orice forma, apoi rezistent fara a fi rigid, cand leaga partile in interiorul constructiei. Mistria serveste la amestecarea lui pana la obtinerea amalgamului perfect, la eliminarea excesului - la raspandirea binecuvantarii iluminate si a tolerantei generoase. Din acest motiv, este instrumentul de alegere al Constructorului-Zidar in actiunea sa constanta si pozitiva de edificator activ.Instrument al zidarului care serveste la indreptarea materialului pietros, simbolizeaza binefacerea, precum si dorinta de a-l ajuta pe cel care are nevoie. Astfel exprima bunatatea activa, caritatea, dar si vointa fiintei umane. Iubirea fraterna care creeaza coeziunea intre pietre este precum cimentul - moale si capabil sa ia orice forma, apoi rezistent fara a fi rigid, cand leaga partile in interiorul constructiei. Mistria serveste la amestecarea lui pana la obtinerea amalgamului perfect, la eliminarea excesului - la raspandirea binecuvantarii iluminate si a tolerantei generoase. Din acest motiv, este instrumentul de alegere al Constructorului-Zidar in actiunea sa constanta si pozitiva de edificator activ.


Delta

Numita si Triunghiul lui Solomon, triunghiul echilateral si-a luat numele dupa forma majuscula a celei de- a patra litere a alfabetului grec. Reprezentare geometrica a lui trei (principiul triplicitatii este extrem de important in simbolistica constructorilor), in traditie pitagoreica semnifica asceza multiplului catre Unul, in cea crestina - trinitatea si in multe alte filozofii - divinitatea ca Perfectiune. In Templu, Delta luminoasa este asezata in partea de est si are in centru fie litera G, careia i se dau multiple interpretari (Dumnezeu - God, Cunoastere - Gnosi, Geometrie, Geneza), fie tetragrama ebraica, fie schema pitagoreica, fie ochiul divin - simbol al principiului creator, fie soarele - principiu luminos al vietii.


Soarele si Luna

Soarele este asociat cu o serie de valente simbolice, intre care aceea a dinamicii axiale, a corespondentei Soare-Spirit-Foc, aceea a caldurii si adevarului, a purificarii, a vitejiei (Soarele este asociat in multe traditii antice cu Eroul, care coboara in fiecare seara in taramul mortilor si iese in fiecare dimineata victorios), a ghidului inimii umane. In sens mai larg Soarele se identifica cu Masculinul, cu principiul activ, fiind de aceea simbolul Originii, al Inceputului, al ratiunii care lumineaza tenebrele si ilumineaza spiritele.Luna simbolizeaza in schimb Femininul, obscurul, intuitia, caracterul schimbator al formelor. Caracterul sau este feminin, si astfel intruchipeaza grija materna care se manifesta in cursul sau crescand sau in scadere, regland zvacnirile naturii. Dar semnifica si privarea omului care si-a pierdut demnitatea primordiala . De asemenea, mai reprezinta si imaginea mediatorului intre fortele celeste, pentru ca reflecta lumina soarelui si este doamna Apelor. In sens masonic, Soarele si Luna reprezinta alternanta si echilibrul intre zi si noapte, intre alb si negru, intre activitate si repaos, dialectica contrariilor.


Zodiacul

Dupa etimonul grecesc, "cerc cu figuri de animale", era, conform definitiei platonice, "imaginea cerului". In masonerie zodiacul este folosit ca sistem simbolic si nu are caracter divin sau astrologic, ci infatiseaza mai degraba o viziune cosmologica a universului. Semnele zodiacale sunt reprezentate de-a lungul partii superioare a Templului, semnificand varietatea polimorfa a cosmosului care se condenseaza in sinteza terestra. Fiecare grup de semne, dupa geometria ternara si cuaternara (fiecare element foc, pamant, aer si apa regrupeaza trei semne, care reprezinta sapte planete - trei plus patru), care in succesiunea loc, simbolizeaza cele trei grade ale Ordinului.


Acacia (Salcamul)

Este cu siguranta cel mai important dintre simbolurile vegetale ale masoneriei, referindu-se la principiul nemuririi gradului de Maestru. Originea acestui simbol este legata de mitul lui Hiram, arhitect al Templului lui Solomon din Ierusalim. Dupa moartea sa, asasinii sai au ascuns cadavrul in pamant, dar pe locul unde a fost ingropat a rasarit un fir de salcam care ia relevat prezenta, simbolizand in acelasi timp si renasterea la o noua viata.Printre numeroasele etimologii care se atribuie termenului, aceea din grecescul "a-kakon" trimite la absenta rautatii, la inocenta. Dupa Biblie, Arca Unirii era din lemn de salcam aurit; sacru la egipteni si arabi, salcamul este simbolul sperantei si al existentei sufletului dincolo de moartea fizica si conservarea energiei indestructibile a vietii.


Mozaicul

Mozaicul - pavimentul cu dale albe si negre care se afla in centrul Templului este simbolul binarului, al opozitiei intre o entitate si alta, intre spirit si materie, intre adevar si fals, intre bine si rau, intre frumos si urat, sugerand in acelasi timp si dinamica compozitiei intre contrarii. Nu face aluzie la dezbinare, ci la dialectica contrariilor din care este formata realitatea: astfel se nasc constiinta de sine si capacitatea de a te raporta, pentru ca nu existi fara sa-l accepti pe celalalt. Cu alte cuvinte, nu se poate ajunge la Adevar daca nu se pune la indoiala Falsul, nu se cunoaste Binele daca nu se patrunde chiar pe teritoriul Raului, nu se obtine frumusetea pana nu se defineste Uratenia. Numai constiinta ca tabla de sah nu are numai patratele albe sau numai patratele negre produce efectul armonic al intelegerii, al corectitudinii, al creatiei artistice. Mozaicul reprezinta deci o amenintare: nu exista niciodata un singur aspect in ceea ce priveste posibilitatea de perfectionare.


Rigla

Emblema perfectiunii si a ordinii care rezulta din actiunea justa si echilibrata, este din timpuri stravechi instrumentul de comparatie a marimii si de masurare a armoniei proportiilor. Citata in Biblie, era chiar si instrumentul cu care divinitatea egipteana Ptah masura cresterea apelor Nilului si semnifica norma. Oricare era scala utilizata, exista necesitatea confruntarii lucrarii cu niste parametri stabili. Este si simbolul celor 24 de ore ale zilei, dintre care o parte ar trebuie dedicata gandului, una lucrului, una odihnei si una celor care au nevoie de ajutor

DESPRE CHEMAREA INITIATICA

postat 27 oct. 2014, 15:42 de Loja Athenaeum   [ actualizat la 27 oct. 2014, 15:49 ]

Iubiti frati,

 

  

Chemarea divină ne face să căutăm, intr-un anume moment al trairii noastre pamantesti, o Cale, un drum , o poteca spirituală. Ne-am nascut acum cateva mii de ani din lumina divina, initiatica, pusa in ADN-ul nostru uman ca si promotor al preceptelor divine dupa care sa tindem toata viata noastra pamanteasca.
Aceasta trecere si experienta este Viaţa omului, o trecere prin timp si spatiu ca si coordinate trasate ale terenului de joaca.
Cateodata am impresia ca imi lipseste ceva, nu sunt complet. La intrebarea : Cine sunt ? Ce scop am si incotro ma indrept ? pusa insistent in constiinta si in sufletul meu mi-am dat seama ca ea este o reflectie a ceea ce au vazut protoparintii umanitatii, Adam si Eva, in gradina Edenului. Lumina initiatica, fata nemateriala a lui Dumnezeu Creatorul tuturor celor vazute si nevazute.
Dezmint teoria empiristilor care spuneau ca omul, atunci cand se naste, este ca o tabula rasa în aşteptarea ideilor ce provin din experienţă. Primul impuls pe care il am este insasi convingerea din sufletul meu ca exista Arhitectul, Demiurgul Suprem, care ne-a creat si ne-a insufletit.
Cea mai mare lupta a omului este insasi intoarcerea catre acea lumina diviva, initiatica, plantata in noi la creatie si perfectionarea continua care ne conduce catre lumea spirituala, nemateriala.
Datorita caderii noastre primordiale si a intunecarii “prosopon-ului” divin implantat de catre Dumnezeu in fiinta noastra am ajuns sclavii nevoilor si instinctelor de supravietuire.
Suntem acum macinati de nevoile existentiale, ne-am trasat o linie orizontala si ne petrecem viata acolo in loc sa cautam progresul initiatic catre o scara verticala, definite de precepte juste si apropiate valorilor umane.
Traim in acest secol 21 doar pentru a auzi, a gusta, a mirosi, a pipai, a vedea si ne este imposibil sa ne indreptam dincolo de ele catre partea spirituala, nemateriala, care este vesnica si ofera satisfactii dincolo de aceste perceptii senzoriale.
Trăim conştient sau nu, visăm, luptăm într-un mod specific atunci când întâlnim un obstacol, ne plângem într-un mod sau altul nefericirile, ne bucurăm de tot ceea ce împlinim sau ne întristăm de tot ceea ce lăsăm neîmplinit. În general, conştient sau nu, prin tot ceea ce face, fiinţa umană caută să-şi afle rostul sau menirea, căutând, de regulă, cunoaşterea în exteriorul manifestat.
Putini sunt cei care incep aceasta cautare din interiorul lor, care este divin prin insasi suflarea primita de la Creatorul sau.
“Să vă dezbrăcaţi de vieţuirea voastră de mai înainte, de omul cel vechi, care se strică prin poftele amăgitoare, Şi să vă înnoiţi în duhul minţii voastre, Şi să vă îmbrăcaţi în omul cel nou, cel după Dumnezeu, zidit întru dreptate şi în sfinţenia adevărului” EFESENI 4; cap. 22-24
Întrebările cu care orice fiinţă umană se poate confrunta la un anumit moment dat: cine sunt eu?, pentru ce m-am născut?, pentru ce trăiesc?, de unde vin?, ce se petrece cu mine după moarte?,vor primi răspuns ca urmare a alegerii unei cai spiritual autentice.
Am stat acum cateva luni si citeam despre francmasonerie, rolul ei in societate, preceptele dupa care se ghideaza, misterele si aura conspirativa pusa in jurul ei.
Toate gandurile imi erau amestecate si pline de incertitudine: Oare e bine sa fac pasul acesta? Oare asta e menirea mea? Ce fac acei oameni in spatele acelor usi? Au ei oare un scop bun? Oscilam in ganduri si in decizii asemenea unui profan ce se scalda in nevoile existentiale de la baza piramidei.
Mi-am zis ca e ceva special de vreme ce acea chemare din launtrul meu persista si se manifesta fervent si imi spunea sa bat la usa aceea mare – Usa Templului Luminii – accesul catre calea initiatica.
Chemarea este un proces de durata, ce poate avea si o viata de om, avand implicatiile unui examen prin care sufletul ajunge la cunoasterea deplina a menirii sale prin contopirea cu Arhitectul Suprem.

Dumnezeu a creat şi susţine lumea din dragoste pentru om. De aceea, Dumnezeu nu rămâne totuşi pe deplin tăinuit şi ascuns, ci se descoperă oamenilor într-un mod deosebit, tainic. Această descoperire a lui Dumnezeu se mai numeşte revelaţie (αποκαλυψις; revelatio) sau o regasim in francmasonerie sub termenul de iluminare.
Revelaţia dumnezeiască este deci descoperirea lui Dumnezeu–Iubire şi a lucrării Lui. Această descoperire se face fiinţelor raţionale, adică oamenilor, capabili şi însetaţi de ea.
Primul act de revelaţie sau prima arătare a lui Dumnezeu s-a realizat prin crearea lumii şi a omului care încă de la început vorbea cu Dumnezeu, iar Dumnezeu i se arăta ca iubire, lumină şi viaţă. De aceea, omul fără revelaţie nu poate trăi pentru că viaţa, atât cea biologică, dar mai ales cea teologică nu este posibilă fără Dumnezeu care este „Domnul ce S-a arătat nouă” şi spre care omul este făcut să se îndrepte.
Interesantă este legătura între viaţă-lumină-cunoaştere deasupra cărora este mila, harul şi iubirea lui Dumnezeu ce se revarsă continuu, ca dintr-un izvor asupra omului. Omul trebuie doar să se întoarcă spre Dumnezeu, Marele Arhitect, pentru a primi iubirea Lui. Omul este o oglindă a lui Dumnezeu. Dumnezeu se oglindeşte, se arată şi se vede în om,iar omul rămâne om, atâta timp cât rămâne orientat spre Dumnezeu.
Chipul din oglindă dispare dacă obiectul sau subiectul oglindit nu mai stă în faţa oglinzii sau dacă oglinda se murdăreşte şi se întunecă; aşa se întâmplă şi cu omul. Însuşi termenul de om (αν-θρωπος) înseamnă „cel orientat spre cer, cel ce se uită în sus”.
Deci omul este creat pentru a primi revelaţia sau initierea, pentru a vedea şi a vorbi cu Dumnezeu,pentru a primi darul Lui, iar „toată darea cea bună şi tot darul desăvârşit de sus este,pogorând de la Părintele luminilor” (Iacov 1:17).
Este greu să vobesti si sa impartasesti altora stările şi sentimentele care se petrec în interiorul persoanei proprii în momentul iniţierii, dar la fel cum cifra trei are o mare importanţă masonică la fel şi experienţa iniţierii mele o pot împarţi în trei etape: camera de reflecţie, momentul în care dezlegat la ochi pentru prima dată şi vezi lumina templului cât şi cea dea treia, momentul încheierii.
Reflectând asupra mesajelor care se află în camera de reflectie, realizezi că totul este trecător în viaţă cu excepţia întelepciunii care te insoteşte permanent până în ceasul morţii.
Părăsind camera şi intrând în templu, se nasc stări pe parcusul calătoriilor care nu se pot relata în cuvinte deoarece sentimentele nu se explică ci se trăiesc.
Cea de a doua etapă care la fel ca şi prima iţi relevă sentimente paradoxale de bucurie şi temere în acelaşi timp. În momentul când ţi-se indepărtează legământul de la ochi şi vezi toţi fraţii cu sabiile către tine şi primeşti mesajul “toţi fraţii vor sări pentru tine la greu, dar deasemenea toţi te vor ataca necontenit dacă vei trăda”, te face să reflectezi asupra importanţei cuvântului pe care îl dai prin jurământ şi promisiune, importanţa pe care o are cuvântul în viaţa oamenilor atât în viaţa masonică cât şi în viaţa profană.
A treia etapă care iţi crează un sentiment deoasebit, este momentul încheierii, când toţi fraţii se adună în jurul tău şi te felicită, moment în care simpţi o împlinire interioară, că întradevăr ai realizat ceva deosebit prin renaşterea ta ca iniţiat, admis în această şcoală a oamenilor ce isi doresc progresul spiritual si elitist.
“Eu cunosc o hora si mai frumoasa, hora in care sa se tina de mana toti pamantenii, si ortodocsi, si catolici, si armeni, si fara a se uita la deosebirea religiilor, pe care le poate judeca numai Dumnezeu, toti legati prin aceleasi drepturi si indatoriri, prin același interes, prin aceeași dragoste fata de tara, sa joace hora Romaniei unite si autonome.” M. Kogalniceanu
Cu aceste cuvinte inchei tot ce am avut de spus si nu imi ramane decat sa va multumesc pentru intreaga voastra osteneala si deschidere. Mi-as dori ca in sufletele voastre sa ramana convingerea ca avem un scop comun: acela de a deveni mai buni!

Sa ne ajute Bunul Dumnezeu si sa ne calauzeasca pasii in drumul initiatic pe care am pasit cu totii spre cunoasterea deplina a planului sau divin si contopirea cu marea Lumina universala.

Tripla Acolada Fraterna,   :. P.C. 

 

RITUL SCOTIAN ANTIC SI ACCEPTAT

postat 27 oct. 2014, 15:40 de Loja Athenaeum   [ actualizat la 27 oct. 2014, 15:40 ]

În anii 1751-1752 masonul francez Etienne Morin, a creat la Fort-Royal, în Scoția, o lojă scoțiană. Morin, considerat de mulți masoni drept „Patriarhul Ritului Scoțian”, este cel care a avut Patenta în anul 1761. Patenta atestă apartenența lui Etienne Morin la ordinul masonic, faptul că fusese inițiat în grade ale ritului scoțian și că acesta dorește, ca odată ajuns pe continentul american, să poată lucra pentru dezvoltarea ordinului masonic.

Premergător Ritului Scoțian este Ritul Împăraților Orientului și Occidentului, fondat în 1758. Între anii 1761 și 1767, acest rit ajunge peste ocean. În 1801, la Charleston, Carolina de Sud, doi masoni americani, John Mitchell și Frederick Dalcho anunță descoperirea unei Constituții din 1786, elaborată la Berlin sub Frederick cel Mare și organizează primul Suprem Consiliu al Ritului. Un an mai tîrziu, tot la Charleston, s-a creat Supremul Consiliu al insulelor franceze ale Americii, avîndu-l drept Suveran Comandor pe contele Grasse-Tilly, care a refăcut unele ritualuri și învățături
Primul rit scoțian practicat pe Bătrânul Continent a fost Ritul Scoțian Filosofic a Lojii Mamă din Marsilia, în jurul anului 1750, de 18 grade. După acesta, a apărut Ritul de Heredom sau de Perfecție, elaborate de Consiliul Împăraților Orientului și Occidentului.
La începutul secolului al XIX-lea, în octombrie 1804, este readoptat în Franța, când este fondat la Paris Supremul Consiliu al Franței, sub conducerea lui Auguste de Grasse-Tilly, primul Suprem Consiliu european.
În același an, apare în Paris o nouă obediență: Marea Lojă Generală Scoțiană. Fondatorii acesteia au fost, în mare parte, emigranți francezi din America, obligați să revină după pierderea coloniei Santo Domingo. Au adus cu ei practici masonice diferite de cele practicate în acea epocă în Franța atât în ceea ce privește gradele simbolice, cât și gradele superioare.
Ritul Antic si Acceptat se sprijina pe universalitatea masoneriei simbolice a primelor trei grade,axate pe initierea in meseria de constructor,pe dezvoltarea traditiei solomoniene,apoi la alte grade pe aprofundarea tradititei, pe cautarea cuvantului pierdut, pe cultivarea virtutilor cavaleresti ,intr-un ansamblu impregnat de traditia iudeo-crestina.Daca in campanionaj ritualul era transmis oral,fara cuvinte scrise,putem deduce ca astazi prin ritualul tiparit a fost devoalat secretul masonic? Cei mai multi comentatori ai fenomenului masonic sunt de parere ca fiind o experienta esentialmente individuala,initierea este traita cu maxima intensitate de cei care vor sa traiasca si sa lucreze in osmoza cu ceilalti membri ai confreriei.
Desi toti autorii de studii consacrate spiritualitatii masonice sunt unanimi in a sublinia dificultatea de a desparti limitele filiatiilor si influentelor venite dinspre diverse traditii spirituale si companionice, aceiasi autori sunt de accord asupra catorva mari corpusuri ideatice care si-au pus amprenta pe constituirea filosofiei gradelor cum ar putea fi omise din acelasi lant de aur masoneria de meserie.Vechile Indatoriri,mitul Templier,alchimia si hermetismul sau rozacruce?
Fericita lor conlucrare va da nastere unei noi vocatii spirituale intr-o cautare perfect structurata,fondata pe un simbolism  précis si complet.
Cu toate ca nici un Suprem Consiliu nu ritualizeaza toate cele treizeci si trei de grade ale Ritului Scotian Antic si Acceptat, exista un ritual cu invatatura esoteric adecvata fiecarui grad. Primele trei grade sunt commune unei largi parti a masoneriei speculative si sunt practicate in lojile simbolice, invatatura lor gravitand in jurul constructiei Templului. Jules Romain spunea ca toate riturile francmasoneriei se rotesc in jurul constructiei. Daca ati inteles aceasta, ati inteles totul “Ritualurile sunt incarcate de un bogat simbolism: al instrumentelor ritual (echer,compas,ciocan, dalta), al referintelor biblice (Evanghelia lui Ioan,Cartea Regilor), al obiectelor (piatra bruta,piatra cubica,steaua inflacarata), al cabinetului de reflectie (sare,mercur,sulf, formula VITRIOL,craniul,clepsidra). Tot ritualurile primelor trei grade sunt cele care consacra cele trei mari lumini ale masoneriei(Cartea Legii Sfinte,echerul,compasul) si cele trei coloane (Intelepciunea,Forta,Frumusetea).
Ritul Scotian Antic si Acceptat exploreaza concepte filosofice precum si de istorie,de etica si de morala.Ne invata sa cautam drumul catre Intelepciune,  ne invata importanta de a fi rabdatori si deci tolerant.De aceea credem ca am putea aduce o schimbare in bine in viata celor din jur. Suntem preocupati de promovarea pe toate planurile a natiunii romane si a integrarii ei in Lantul Universal al Natiunilor. Una din invataturile de capatai ale Ritului Scotian este aceea de a ne construi natiunea. Ritul Scotian este corpul masonic care are rol de liant, pe plan international, intre diferitele Masonerii nationale. Este o upgrade-izare a Ritului de York – atat din punct de vedere ritualistic,cat si territorial. Mai mult chiar, Ritul Scotian este o inglobare a ritualurilor diferitelor societati initiatice – Rozicrucieni Templieri.De aceea este absolut natural si necesar ca orice mason sa treaca prin inalta scoala a Ritului Scotian Antic si Acceptat.
In mod traditional, francmasoneria regular este deschisa doar barbatilor.Aceasta este o regula care coboara adanc in istorie,cand primii francmasoni au provenit din randul constructorilor, fiind evident, barbate.
Prin secolul al XVIII-lea  incep sa apara si loji feminine, neregulate.In mod deosebit, Ritul Scotian Antic si Acceptat prin dimensiunea sa spiritual si calea sa initiatica traditional, prin inlantuirea celor treizeci si trei de grade ale sale, este unul dintre ultimele noastre metereze respectand perfectibilitatea umana. Marele Arhitect al Universului este cheia de bolta a Ritului Scotian Antic si Acceptat.

Ritul Scoțian Antic și Acceptat este instalat oficial în România în 1922 de către o delegație a Francmasoneriei Franceze.  În data de 11 noiembrie 2006 Marele Orient de Rit Scoțian Antic și Acceptat din România s-a constituit regular în urma Conventului ce a avut loc la Cluj-Napoca.
În România, Ritul Scoțian Antic și Acceptat este dominant. Structura sa, conform Supremului Consiliu din Charleston, este următoarea:

Lojă Simbolică (Loji Albastre):
1. Ucenic
2. Calfă
3. Maestru

Loja Perfecțiunii:
4. Maestru al Secretului
5. Maestru Perfect
6. Secretar Intim
7. Magistrat și Jude
8. Intendent al Clădirii
9. Maestru Ales al Celor Nouă
10. Ilustru Ales al Celor Cincisprezece
11. Sublim Cavaler Ales (Prinț Ameth)
12. Mare Maestru Arhitect
13. Cavaler al Arcului Regal al lui Solomon
14. Mare Ales
15. Mason Sublim și Perfect

Capitul Rozacruce:
16. Cavaler al Orientului sau al Spadei
17. Prinț al Ierusalimului
18. Cavaler al Orientului și Occidentului
19. Cavaler Rozacruce

Consiliul Kadoshilor:
20. Mare Pontif
21. Mare Maestru al Tuturor Lojilor Simbolice
22. Patriarh Noahit
23. Prinț al Libanului
24. Șef al Tabernacolului
25. Prinț al Tabernacolului
26. Cavaler al Șarpelui de Bronz
27. Prinț al Îndurării
28. Cavaler Comandant al Templului
29. Cavaler al Soarelui
30. Mare Cavaler Scoțian al Sf.Andrei
31. Cavaler Kadosh

Consistoriul:
31. Mare Inspector Inchizitor Comandor
32. Sublim Prinț al Secretului Regal și Mare Suveran
33. Suveran Mare Inspector General

articol de S:. Rares Petrut

Nicolae Bălcescu – un destin marcat de uitare.

postat 27 oct. 2014, 15:39 de Loja Athenaeum   [ actualizat la 27 oct. 2014, 15:39 ]


Revoluţia de la 1821 a strigat dreptate şi a vrut ca tot românul să fie liber si egal, ca statul să se facă românesc. Ea fu o revoluţie democratică. Revoluţia de la 1848 a vrut ca românul sa fie nu numai liber, dar şi proprietar, fără care libertatea e mincinoasă. Pentru aceea adaugă la deviza sa cuvântul frătiei, această condiţie de căpetenie a progresului social.»
N. Bălcescu

Nicolae Bălcescu, pictură de Gheorghe Tattarescu

Nicolae Bălcescu – un destin marcat de uitare.
Ion Ghica : „Predilecţiunea lui Bălcescu era mai cu deosebire pentru studiile istorice. Scria lesne, stilul său era limpede, strâns, nervos şi elegant”.
Jules Michelet  :  „Un erudit de primul rang şi totodată o minte practică foarte dreaptă şi foarte luminoasă, el ar fi fost marele istoric al ţării sale şi fără nici o îndoială unul din conducătorii cei mai înţelepţi.”
Luna aceasta (n.r. iunie) s-au împlinit 190 de ani de la naşterea fratelui Nicolae Bălcescu. Scriitor, istoric şi revoluţionar român, personalitate de marcă a României secolului XIX fratele Nicolae Bălcescu s-a nascut la 29 iunie 1819 la Bucureşti într-o familie de boieri mărunţi, alegand sa preia numele de familie al mamei sale originară din Bălceşti, Vâlcea în detrimentul celui al tatalui său, Petrescu. In 1832 devine elev al Colegiului Sf. Sava, avându-l coleg pe fratele Ion Ghica şi profesori pe fratele Ion Heliade Radulescu si pe Florin Aaron. La vârsta de 19 ani  alege sa intre in armată fiind încadrat ca iuncher (cadet). În 1840, participând la mişcarea complotistă Filipescu ce urmărea împroprietărirea clăcaşilor, este închis la mânastirea Mărgineni. Este eliberat în data de 21 februarie 1843 la plecarea domnitorului Ghica şi venirea lui Bibescu, după doi ani de detenţie grea care si-a pus amprenta pe sănătatea sa. După eliberare, împreună cu Ion Ghica, C. A. Rosetti  şi Christian Tell, înfiinţeaza organizaţia Fraţia şi călătoreşte prin toate teritoriile locuite de români: Ţara Românească, Moldova, Transilvania, Bucovina, precum şi prin Franţa şi Italia dedicându-se marii sale pasiuni : studiile istorice. Este editor alături de August Treboniu Laurian, la o revistă istorică numită Magazin istoric pentru Dacia, care a apărut începând cu 1844.
În Franţa fratele Bălcescu se implică activ in Revoluţia din februarie 1948 luptând pe baricadele pariziene. Însufleţit si inspirat de revolutia franceza el se întoarce la Bucureşti unde se implică în revoluţia paşoptista română fiind timp de 2 zile ministru de externe şi secretar de stat în guvernul provizoriu  instaurat de către revoluţionari şi recunoscut de către domnitorul Gheorghe Bibescu la 11 iunie 1848 la presiunea acestora.
Inabusirea Revolutiei de către Imperiul Otoman duce la arestarea lui Bălcescu care reuseste sa evadeze si sa fuga in Transilvania. Anul 1949 îl găseste la Pesta unde încearcă să negocieze cu revolutionarii unguri un acord româno-maghiar, dar după ce acesta este semnat, revolutia maghiara este răsturnata.
Se exilează in Franta unde unde încearcă să coaguleze forţele revoluţionare europene aflate în exil, pentru întemeierea unei confederaţii europene. In acelaşi an,1949, impreuna cu Stefan Golescu si cu Ion Brătianu, Nicolae Bălcescu face parte din comitetul periodicului „La Tribune des Peuples”, editat de scriitorul polonez Adam Mickiewicz.
In anul 1950 la Paris, sub conducerea lui Bălcescu şi a mai multor exilaţi, apare România viitoare, într-un singur număr in care au fost publicate câteva opere importante ale literaturii române Cântarea României, de Alecu Russo (versiune franceză), Mersul revoluţiei în istoria românilor, de Nicolae Bălcescu şi La o pasere trecătoare, de D. Bolintineanu. In anul imediat următor, sub îndrumarea fratelui Bălcescu se înfiintează tot la Paris Junimea română, societate politică şi culturală a tinerilor printre membrii căreia se numără şi Al. I. Odobescu.
Măcinat de boala, N. Bălcescu încearcă sa revină in Ţara Româneasca in primăvara anului 1852 pentru a-şi vedea pentru ultima oara mama. Împiedicat de autorităţi sa intre in ţara, el reuseste totusi sa traverseze Dunărea la 8 septembrie. Pentru câteva ore a simtit sub tălpi pământul patriei sale si la pichetul din Turnu Măgurele si-a revăzut mama. Neprimit in Muntenia el este fortat sa îşi reia exilul  si, trecând prin Constantinopol, se stabileste in Italia la Palermo. Aici, intr-o camera a hotelului Alla Trinacria, departe de tara, uitat de toti, îşi va da ultima suflare in a douăzecea zi a lunii noiembrie din anul 1852 la vârsta de 33 de ani. Însotit pe ultimul drum doar de cei care ii purtau trupul N. Bălcescu  a fost înmormântat în cimitirul săracilor, într-o groapa individuala. Ulterior, rămăşiţele sale au fost mutate într-un osuar de onoare al capucinilor, loc ce a fost sigilat în urma unei epidemii de holeră, trupul sau nemaifiind scos la lumină pentru a se întoarce in ţară.

 

Bustul lui Nicolae Bălcescu, la Palermo, în Sicilia, Italia

Ideologia comunistă românească, sprijinindu-se pe unele lucrări ale lui Karl Marx, îl considera pe Nicolae Bălcescu drept un înaintaş al acesteia. Poate ca acesta este motivul pentru care după 1989 persoana lui Nicolae Bălcescu a căzut intr-un con de umbra beneficiind, asemeni altor valori românesti promovate de către regimul comunist precum Mihail Sadoveanu care datorita înclinărilor sale politice este astăzi la fel de ignorat atât de manualele scolare cat si de comemorările societăţii civile sau ale statului, daca nu de blamul măcar de indiferenţa generatiilor actuale.
Astfel, scriitorul, istoricul şi revoluţionarul român, fratele Nicolae Bălcescu a ajuns să fie astăzi  in pericolul de a reveni la acelasi statut pe care l-a avut şi în ultima sa clipa de viata : exilat .. în uitare.


Nicolae Bălcescu – un destin marcat de uitare.





Nicolae Balcescu (Bucuresti, 1819 – 1852), istoric, scriitor si om politic, ministru, Secretar al statului ( Ministru de Externe ), in primul Guvern Provizoriu de la 1848, apoi Secretar al Guvernului Provizoriu, mediator pe langa Guvernul maghiar de la Pesta in dorinta formarii unui front comun revolutionar romano-maghiar; militeaza alaturi de Giuseppe Mazzini si ceilalti membri ai Comitetului Central Democratic European de la Londra pentru revolutia viitoare. Moarea in exil la Palermo ( Italia ).
- 1847 : venerabilul unei loji din Bucuresti ( probabil Dreptate – Fratie ).

Tabloul cu portretul lui Giuseppe Garibaldi, turnat in alama şi catifea grena paspartu – Colecţia Fr. Viorel Danacu.

Chipul lui Giuseppe Garibaldi cu toca pe cap, cravata la gat, încadrate de Compas şi Echer, aşezate la gradul de Companion si cu crengute de acacia.
Este din 1883, cind Fratii din << Triunghiul >> din Bucureşti, au realizat-o in amintirea sa, la un an după moartea generalului Giuseppe Garibaldi,  in 02.07.1882.
Un promotor al iedei Statelor Unite al Europei cu Giuseppe Mazzini, Nicoale Bălcescu ş.a.
Personalitate politica de seama a Italiei, a luptat pentru independenţă şi unitate naţională.
A fost iniţiat in 1883 în Carleonerie la Toganrog apoi in 18.08.1944 la Montevideo – in masonerie R.L. Lăcaşul Virtuţii – unde primeşte lumina, apoi ajunge Mare Maestru al Marelui Orient din Palermo, Marele Maestru al Ritului de Memphis Italian .

Biografie :

-          1883 : initiat in carbonerie la Tagangog. Face parte din Govine Italia ( Tanara Italie );
-          18.08.1844, initiat in masonerie la Montevideo intr-o loja iregulara, L’asile de la Vertu ( Lacasul virtutii );
-          1845, se regularizeaza in Loja Les Amis de la Patrie ( Prietenii Patriei ), din Obedienta Marelui Orient al Frantei;
-          11.04.1862 primeste ritual gradele 4-33, si devine Mare Maestru al Marelui Orient din Palermo.
-          21/23.05.1864, la cea de a 3-a Constituanta a fost ales Mare Maestru al Masoneriei italiene;
-          1881, Mare Maestru al Ritului Memphis  ( foarte raspandit in Italia );
-          Aprilie 1883 gr 33-97, membru de onoare in Suveranul Sanctuar din Romania; numele sau a fost atribuit unui capitul din Dorohoi ( Romania)
-          Martie 1888, are loc  la „ Bruxelles o conferinta internationala a francmasonilor scotieni  de gr. 18, reprezentantii lojii de Memphis din Marea Britanie, S.U.A., Italia si Romania, care au semnat in toamna anului 1881, un tratat prin care formau propria Confederatie, al carui Mare Maestru  a fost ales Garibaldi ”.


Vlad L.         R.L. Europa
Or. Bucureşti    A.L. 6009

Mihail Kogalniceanu Figura emblematica a francmasoneriei nationale

postat 27 oct. 2014, 15:38 de Loja Athenaeum   [ actualizat la 27 oct. 2014, 15:38 ]

De la inceput fac distinctie intre omul de stat si, ceea ce numim curent: politician. Omul de stat are viziunea istorica a dezvoltarii natiunii pe vectorii ei fundamentali, in complexul dinamic geopolitic, geo-economic, geostrategic, regionali, continentali si nationali.

Raportând prezentul la trecut si proiectându-l in viitor pe constantele determinate ale specificului national, specific venit sa duca in universal valorile de civilizatie, cultura si spiritualitate apartinând poporului pe care-l slujeste.

Politicianul in sensul major al natiunii, ar trebui sa transpuna in practica guvernarii programele economice, sociale, culturale si politice care sa valorifice permanent o anume etapa a dezvoltarii natiunii in consens cu dezvoltarea generala regionala, continentala si mondiala.

Dezvoltare in care francmasoneriile nationale au contribuit si contribuie substantial.

Când omul de stat si politicianul apartin francmasoneriei nationale, el adauga calitatilor politice valorile umaniste, etice si morale, statuate ca model in formarea de bine.

Mihail Kogalniceanu, eminent om de stat si politician român, apartine acestei categorii umane de elite.

Fara a fi câtusi de putin schematic (viata fiecaruia din noi nu este o curgere lina prin etapele ei biologice, fiind marcata la rastimpuri de interventiile socialului) subliniez in biografia lui Mihail Kogalniceanu (ind.1891) trei etape distincte dar si distinctive, care prin complexitatea lor au format marele barbat de stat. Etapele dezvoltarii intr-o succesiune mereu complementara, ratiunii politice si date de stat, izvorâte din legislatiile interne ale dezvoltarii, constientizate de masele creatoare ale poporului pe care generatia pasoptista si unionista le-a transformat in Revolutia de la 1848, in Unirea de la 1859 si in Independenta de la 1877.

Mihail Kogalniceanu este direct implicat ca ideolog, realizator si arhitect – constructor in cele trei mari acte politice faptuitoare ale României Moderne.

 

A.PREGATIREA CULTURAL – SPIRITUAL – POLITICA A REVOLUTIEI DE LA 1848

 

Mihail Koglniceanu s-a implicat inca din anii studentiei la Berlin in marele curent al culturii nationale progresiste si revolutionare urmatoare momentului istoric Tudor Vladimirescu.

 

Cultura nationala dezvoltata pe doua idei mobilizator-coagulante:

 

1. ideea nationala, care stipula UNITATEA de neam, limba, teritorii, cultura, spiritualitate, a tuturor românilor de pe teritoriul etnogenezei lor, Dacia antica, unii din ei aflati sub stapâniri straine, cu consecinta logica: unirea politica prin eliberare.

 

2. ideea sociala, democratie – liberala, care stipula ridicarea economica si culturala a claselor oprimate si abolirea regimului anacronic feudal aristocratic sustinut interesat de Turcia suverana si Rusia protectoare”.

 

Pe aceasta arie culturala generoasa, riscanta in regimul feudal anarhic din Moldova, actioneaza Kogalniceanu in deplina constiinta de bine si responsabilitate nationala.

 

“1837: aflat la studii in Germania (Berlin), publica in franceza ISTORIA ROMÂNILOR:

 

“1840: publica in tara revista DACIA LITERARA si revista de istorie ARHIVA ROMÂNEASCA.

 

Pune astfel bazele cultural – ideologice ale publicisticii revolutionare, care inregimenteaza tineretul progresist al Moldovei cu ecouri pe tot teritoriul românesc. impreuna cu familia Ghica, P. Bals, Vasile Alecsandri si Costache Negruzzi, editeaza revista literara PROPASIREA, suspendata de cenzura in 1844.

 

Structura ideologica a activitatii pre-revolutionare este definita excelent in lectia de deschidere a cursului de istorie nationala – noiembrie 1843 – pe care-l tine la Academie:

 

“…Eu privesc ca patria mea toata, acea intindere de loc unde se vorbeste româneste si ca istorie nationala, istoria Moldovei… Valahiei si a fratilor din Transilvania…”

 

Apoi, spune a lovi in oligarhia vremii lui, face trimitere la domeniile fanariote in mare masura generatoarea acestei oligarhii… “O aristocratie ignoranta, sprijinita de Poarta si de cler, pe de o parte tine in lanturi un popor de mai mult de doua milioane de oameni, iar pe de alta se face stavila chiar binelui ce veni din domnii fanarioti voiesc a face…izvoarele de inavutire publica se intrebuinteaza in folosul unor familii privilegiate.

 

CONCLUZIE (1) Prin activitatea didactica, publicistica, social culturala, Mihail Kogalniceanu Venerabil al unei Loji Masonice, se impune ca unul din cei mai remarcabili ante mergatori ai revolutiei romane de la 1848 alaturi de Nicolae Balcescu in Muntenia si Simion Barnutiu in Transilvania.

Scurt istoric al Masoneriei in Romania

postat 27 oct. 2014, 15:36 de Loja Athenaeum   [ actualizat la 27 oct. 2014, 15:37 ]

Masoneria asa cum o cunoastem azi a ajuns pe teritoriul Romaniei la inceputul sec. XVII, venind de la Istambul odata cu corabiile ce carau graul, mierea si berbecii catre capitala de atunci a Imperiului Otoman. Pe uscat a ajuns pornind din tarile Germanice.

Masoneria romana speculativa constituie prima loja la Iasi. Este atestata documentar in 5734, intaiul Mare Maestru fiind insusi domnitorul Moldovei Nicolae Mavrocordat, care a preconizat si a inceput lucrari masonice, fapt pentru care a fost mutat in Principatul Munteniei. Se cunosc ofiterii primei loji, acestia fiind boieri (nobili) pamanteni.

Masoneria franceza a avut un rol determinant in revolutia lui Horea in 5794. Horea, edificator de case si biserici, frate mason, a putut ajunge pana la Imparat in baza dreptului de vizita acordat de o loja vieneza, loja Binefacerea. Exista plansa tinutei, precum si rezumatul cuvintelor pe care le-a rostit. Prin sacrificiul sau, Horea a coborat in cuvant, din cuvant in legenda, constituind si astazi o prezenta in Tara Motilor, Tirolul Romaniei, cum i-a fost spus de fratele Octavian Goga.

Un alt eveniment important il constituie Unirea Principatelor Moldova si Tara Romaneasca la 24 ianuarie 5859. Unirea a fost gandita de masoni si realizata de frati prin alegerea lui Alexandru Ioan Cuza ca domn al ambelor principate.

Marele Cuza nu si-a dorit domnia. A fost propus Vasile Alecsandri care a renuntat, apoi Mihail Kogalniceanu, care a renuntat si el, ca in cele din urma sa fie ales fostul parcalab de Galati, devenind prin reformele in cheie masonica Marele Domnitor Alexandru Ioan. Datorita intelepciunii lui si a sfetnicului sau, Mihail Koganiceanu (si el frate mason), guvernul Romaniei din acea vreme a pus in aplicare eliberarea sclavilor manastiresti, mai inainte ca Statele Unite sa-i fi eliberat pe cei de culoare de sub sclavie. Ideea de Libertate, Egalitate, Fraternitate, ideea de Lumina nascuta din Adevar, ideea ca omul poate deveni mai bun, ca este perfectibil, au calauzit de-a lungul timpului lucrarea masonica romaneasca.

Intaia Mare Loja, cu caracter capitular, s-a instalat la Bucuresti, capitala de astazi a Romaniei la 5880, iar primul Mare Maestru ales a fost Constantin M. Moroiu.

Convinsi ca dintotdeauna Masoneria si-a impletit Lucrarea cu marile idealuri ale natiunii, duminica 1 septembrie 6002 Marele Consiliu al Marii Loji Nationale A Romaniei, a rememorat, printr-o suita de expuneri, atmosfera de inalta emulatie fraterna ce domina Masoneria Romana a anului 5880.

Actiunile masonilor in slujba tarii constituie expresia unei activitati ce a onorat in cel mai inalt grad rosturile catre care era orientata Marea Loja Nationala a Romaniei, desavarsita la 8 septembrie 5880 de ilustrul Mare Maestru Constantin M. Moroiu.

Acordand intreaga recunostinta si admiratie fratilor ce au condus destinele, a fost decretata, la cererea Marelui Consiliu, in tinuta ceremoniala din 1 septembrie 6002, ziua de 8 septembrie, ca suprema sarbatoare pentru intreaga Obedienta a Marii Loji Nationale A Romaniei, continuatoare a idealurilor si modelului Lucrarii de aleasa tinuta inceputa la 8 septembrie 5880 si mentinuta neintrerupt pana astazi.

Totodata, prin Decretul Marelui Maestru al Marii Loji Nationale A Romaniei, au fost conferite Brevetele pentru cea mai inalta distinctie: "Marea Cruce Masonica a Romaniei", acordata Post-Mortem, Marilor Maestrii Adrian Dohotaru si Sever Frentiu, incorporati in eternitate.

Din treapta in treapta, in desfasurarea timpului, masonii au fost prezenti in 5918 la Marea Unire, cand Transilvania, Tara de peste padure - constituind prin sanctuarele de la Sarmisegetuza insasi inima Romaniei, se va alipi Romaniei. Vocile care au rasunat cu ani in urma pe Campia Libertatii in tumult la Alba Iulia vor consfinti pe veci Marea Unire.

Recunoasterea de catre marile puteri se datoreaza in cele din urma geniului lui Ion Bratianu, care prin delegatia romana in frunte cu Alexandru Vaida Voievod il vor convinge pe Clemenceau de legitimitatea acestei recunoasteri. Acelasi aport major insemnat il va avea Regina Maria, descendenta a doua case imperiale, care il va convinge pe "Tigru", pana atunci neinduplecat. Regina Maria era fiica Marelui Maestru al Angliei si intr-un grad de foarte apropiata prietenie cu Regele Imparat al Angliei, George al V-lea , Fost Mare Maestru al Marii Loji a Angliei pana la urcarea sa pe tron. Astfel, in culisele istoriei atat de intortocheate, masonii au fost intotdeauna prezenti, aducandu-si aportul lor la consolidarea drepturilor legitime ale tarii, cu care au avut intotdeauna o identitate de destin.

Masoneria romana a continua lucrarea, mentinand verticalitatea coloanelor cu toata oprimarea la care a fost supusa de-a lungul ocupatiei naziste precum si a celei neo-comuniste. Fratii care ne-au precedat au activat in vremuri de restriste. Datorita lor lumina in masoneria romana nu s-a stins niciodata.

Greul, obolul suferintei s-a petrecut aici pe teritoriul nostru legitim, pe care nu l-am parasit niciodata, a activitatii noastre neintrerupte prin care am sustinut Lucrarea. Fratii s-au ajutat reciproc, spun marturiile, dovada, in lagarele de munca fortata, cu nimic mai prejos decat Auswitz, Belsen. Metodele au fost diferite, noi nu am cunoscut cuptoarele mortii, care depasesc ca amploare si modalitate a crimei orice imaginatie umana.

Familiile s-au ajutat reciproc, in timp ce fratii erau internati in lagare. Undeva in nevazut, in pretutindeni, a existat o rezistenta. Fratii, multi frati, sunt convins ca nu au crezut ca ocupatia comunista va avea sfarsit in secolul care a apus. Dar iata, Dumnezeu a vrut ca oroarea sa se prabuseasca in sine, ca trista utopie, cum a numit-o Vaclav Havel, sa aiba sfarsitul la care am asistat. Nu stiu, desi am cautat sa ma documentez, daca alte fratii masonice din alte teritorii ocupate au avut o soarta ca a noastra.

Un argument hotarator, il constituie, in continuitatea lucrarii, hotararea Suveranului Mare Comandor C. Belu, de a stramuta Supremul Consiliu al Romaniei la Paris, prin intermediul Dr. Leonida Vladimir.

Fratele Fred Cerchez a tinut baniera masoneriei romanesti cu demnitate inaltata in viforul istoriei, a vanturilor nu o data contrarii.

Fratii nostri, evrei, emigrati in Israel, s-au simtit in continuare romani. Loja a sarbatorit anul trecut 50 de ani de activitate continua, lucrand in limba romana.

S-au depus toate eforturile de a reconstitui cat mai aproape, cu exactitate de adevar, luand contact cu veteranii-Plesuvii, dintre care cei mai multi astazi sunt la Orientul Etern. In viata mai sunt cativa. La unison, informatiile coincid, constituind fara variante, un singur Corpus. Intaia tinuta in Libertate dupa 5989 a avut loc in ziua de Sf. Stefan 5989, in Templul Memorial din str. Radu de la Afumati. Au fost cinci: Anton Dimitriu, Nicu Filip, Edmond Nicolau, Mircea Sion si Ion Udrea.

A fost aceasta tinuta istorica, de-a dreptul emotionanta, ne-am strans in tinuta deschisa, recunoscandu-ne frati. Deasupra era steaua inflacarata, pe un altar improvizat, echerul si compasul deschise la gradul 1, la loc vizibil asa cum impune randuiala.

Lipsa unui document al acestei tinute este explicata de fratele Edmond Nicolau prezent acolo: "Eram atat de cuprinsi de emotie, incat nimanui dintre noi nu i-a stat capul la asta. Era firesc, n-am crezut sa apuc ziua asta, dupa 45 de ani de ocupatie sovietica, facuta cu mana romaneasca."

A urmat o perioada benefica pentru masoneria romana. La modestul sediu "La Curte", cum i s-a spus dintotdeauna, s-a facut un instructaj temeinic, fratii adunandu-se din trei in trei zile in tinute prelungi, descoperindu-li-se in dinamica ritualurilor, ma refer la cele trei grade, adevarurile adanci, eterne pe care le contin.

Aici au conferentiat Edmond Nicolau, Nicu Filip, Mircea Sion, aceasta in mod sustinut; au fost invitati, in tinute albe, diferite personalitati din varii domenii, care i-au luminat pe frati.

Se gasesc si acum in uriasul pod al templului, caprele si scandurile, cu care se constituia, in potcoava, masa. Nu exista taxa de participare, ci fiecare venea cu ce putea.

Toata aceasta activitate nu a ramas fara rezultate. La 24 ianuarie 5993 la complexul "Lebada", dupa atatia ani, s-a regularizat Masoneria Romana, care intra prin acest act istoric, in circuitul recunoasterilor planetare. La "Lebada" este inscaunat Primul Mare Maestru ales sub auspiciile Marelui Maestru al Italiei Giuliano Di Bernardo. Ia parte la ceremonie ill. fr:., imputernicitul American pentru S-E Europei, Arnold Hermann. Ca element suplimentar, fr:.Arnold e nascut in Bucuresti. Mai tarziu, intr-o ceremonie impresionanta, faclia luminii este trecuta, de ill. fr:.Di Bernardo, Mare Maestru al Italiei, la Pallazzo Giustiniani, in mainile Marelui Maestru Nicu Filip, in prezenta si cu girul imputernicitilor speciali, H. Doug Lemmons, Arnold Hermann.

Ordinul Masonic Roman contemporan este in esenta sa, continuatorul traditiilor si lucrarii masonice in spatiul carpato-dunareano-pontic din ultimii 180 de ani. Desi rupt dupa caderea Romaniei in interiorul lagarului comunist, printre supravietuitorii, obsedantului deceniu, al dictaturii staliniste si apoi al sfertului de secol de recluziune nationala ordonata de Nicolae Ceausescu, s-au aflat luminile care sa continue lucrarea traditionala a Masoneriei.

Daca la inceputurile sale, s-a constituit ca element de coeziune a generatiei lagarelor comuniste, Marea Loja a evoluat in societatea romaneasca spre o mai mare cuprindere a generatiei formate intre 5950-5970, cei numiti tehnicienii socialismului, cei care au facut prima reforma, esuata in timp, a comunismului stalinist. Aceasta generatie de stanga, fara a avea nici un fel de tangenta cu elementele cheie ale sacrului (fie religios sau masonic) a privit continuarea lantului masonic ca pe o curiozitate si apoi ca pe un element lipsa in viata lor spirituala, care trebuie cunoscut si insusit.

In ceea ce priveste Marii Ofiteri si Marii Demnitari ai Lojii, fiecare provincie trebuie sa fie prezenta si reprezentata in Marele Consiliu. Astfel, Clujul si Alba Iulia, Timisoara si Craiova, Aradul si Suceava, Constanta si Iasiul - enumerarea nu este limitativa - trebuie sa fie reprezentate, fiind parte in hotararile ce se iau.

Dintotdeauna, masonii de pe teritoriul Romaniei, au fost solidari cu tara. Aceasta, indreptateste sa explicam de ce prima Constitutie in libertate, prima Constitutie a unei Masonerii Regulare, a unei masonerii care pune primatul credintei in Dumnezeu a fost votata sa se desfasoare intr-un Convent convocat la Alba Iulia. Intr-un Convent in care delegati de pe toate intinderile tarii sa fie prezenti, convergenti la orasul simbol al unitatii tuturor romanilor, care este si va fi Alba Iulia.

Proiectul de Constitutie prezentat Conventului, a fost infatisat adunarii impreuna cu un alt proiect redactat in taina, contrar uzantelor masonice care implica adevarul si increderea. Cele doua proiecte au fost prezentate integral Conventului, care punand la vot a acceptat proiectul fratelui Voiculescu, inlaturand proiectul cel de-al doilea ca neconcludent, neindeplinind aspiratiile Masoneriei Romane in acel moment.

Constitutia de la Alba Iulia a fost prezentata de fratele Voiculescu, pusa la vot, articol cu articol, si intrunind unanimitatea a fost votata si promulgata prin Decret de catre Marele Maestru.

Conventul Ordinar, alege ca Mare Maestru, pe regretatul frate Dohotaru Adrian. Mandatul Marelui Maestru Adrian Dohotaru va dura putin, 5-6 saptamani, el fiind victima unui accident.

Masoneria Romana, in speta Marea Loja Nationala a Romaniei, a avut demnitatea si curajul sa ia pozitie impotriva coruptiei practicata in Ordin, coruptia fiind elementul cheie care a facut ca terorismul sa aiba puterea pe care am vazut-o in lume.

In aceasta lumina, la Conventul Extraordinar de la Brasov 13-14 aprilie 6002, noul Mare Maestru al Marii Loji Nationale A Romaniei a fost ales prin vot deschis, persoana fratelui Viorel Danacu.

Toate masurile initiate de Conventul Extraordinar de la Brasov, vizeaza promovarea intereselor nationale ale Romaniei, sustinerea integrarii Euro-Atlantice, asigurarea bunastarii pentru Poporul Roman, consolidarea statului de drept, cautarea progresului permanent al Romaniei, sustinerea reformelor initiate de Presedintele Romaniei si de Guvern.

In felul acesta, Ordinul Masonic Roman sprijina, ca intotdeauna in ultimele secole, realizarea obiectivelor nationale ale Poporului Roman: modernizarea politica si economica, asigurarea unitatii si independentei nationale, progresul social si edificarea statului de drept.

Modificarile aduse Constitutiei Marii Loji Nationale A Romaniei si noul program de guvernare, izvorate din discutiile purtate la Brasov, vizeaza, ca prioritati directe si imediate, eliminarea coruptiei din cadrul Ordinului, transformarea Marii Loji Nationale A Romaniei intr-un cadru de discutii si cercetari indreptate spre edificarea binelui Romaniei si al Umanitatii precum si spre onorarea nevoilor de Adevar ale fratilor si sprijinirea prin toate mijloacele a integrarii Romaniei in NATO si in UE.

Printre modificarile aduse Constitutiei se numara si unele legate de promovarea comunicarii interne intre membrii Ordinului. Acestea au devenit necesare intrucat, in ultimii ani, Marea Loja Nationala a Romaniei s-a extins foarte mult, multe persoane onorabile alaturandu-se lojilor. Din aceasta cauza s-au operat modificari de natura sa garanteze permeabilitatea structurilor de conducere ale Marii Loji Nationale A Romaniei, libertatea candidaturilor tuturor masonilor indreptatiti la orice functie si reprezentarea in Marele Consiliu a fratilor din diferite Oriente de pe intreg teritoriul Romaniei.

Dupa cum se cunoaste, Ordinul Masonic se bucura de o reala si impresionanta traditie in Romania. In firul vremii, fratii din cadrul Ordinului, au participat direct la toate evenimentele care au marcat constituirea statului national unitar roman. Si nu de putine ori, Masonii Romani si-au dat tributul lor, sub forma supremei jertfe, in situatii in care s-a decis soarta tarii.

Pentru materializarea actiunii de a transforma Marea Loja Nationala a Romaniei intr-un spatiu de cercetare a nevoilor societatii romanesti si de identificare a cailor si mijloacelor necesare progresului si modernizarii, Conventul a decis infiintarea Lojii de Ritualistica Comparata si Cercetari Masonice, care ii va reuni, ca membrii sau vizitatori, pe fratii care sunt preocupati de dezvoltarea gandirii masonice si de problemele cu care se confrunta societatea contemporana, devenind astfel coloana de sustinere istorica, sociala si in cea mai mare parte metafizica a structurilor.

Loja de Ritualistica Comparata si Cercetare Masonica constituie dovada maturitatii gandirii masonice prin adancirea izvoarelor si convergenta lor intr-o entitate doctrinara constitutional filozofic masonica.

Masoneria constituita pe teritoriul Romaniei a gasit un fond fertil, arhaic, precrestin; de unde caracterul profund religios inclinatia spre meditatie si traditionalism a poporului roman.

Loja de Cercetari propune punerea in discutie si demararea unei Enciclopedii Masonice Universale, de conceptie originala.

Lucrarea implica profesionalitate si o continua supraveghere de ansamblu, termene fixate de colectivul redactional.

Ca punct de plecare va fi trimisa o adresa catre toate Marile Loji de la care am primit recunoastere, rugand fiecare Mare Loja sa binevoiasca ca pe un numar de pagini sa-si constituie in limba Engleza, propria sa istorie de la origini pana in zilele noastre. Lucrarea la Enciclopedia Masonica a inceput deja. O lucrare complexa la care participa frati din Obedienta.

Marea Loja Nationala a Romaniei este Obedienta autonoma, suverana, recunoscuta de masonii de pe teritoriul Romaniei.

Marea Loja Nationala a Romaniei este profund traditionala, pastratoarea cu strictete a neclintitelor Landmark-uri.

Marea Loja Nationala a Romaniei a fost regular constituita din trei Loji regular constituite, primind Lumina de la Mari Loji Regulare universal recunoscute si continua traditia masonica prin Conventul Extraordinar de la Brasov 13-14 aprilie 6002.

Marea Loja Nationala a Romaniei si Lojile de sub Obedienta sa nu intretin nici o relatie masonica sau de alta natura cu Loji mixte sau corpuri care admit femei intre membrii lor.

Masonii ce alcatuiesc Marea Loja Nationala a Romaniei, proclama cu tarie credinta Intru Marele Arhitect al Universului, in puterea si vointa Sa revelata, in nemurirea sufletului, in Constitutie si este profund traditionala, pastratoare cu strictete a neclintitelor Landmark-uri.

Cele trei Mari Lumini ale Masoneriei Universale: Cartea Legii Sacre (Biblia, Torah, Coranul sau Zend Avesta, dupa caz) deschisa, Echerul si Compasul, sunt in deplina cinstire, asezate la vedere, pe tot timpul lucrarilor ce se desfasoara in Lojile de sub Obedienta Marii Loji Nationale A Romaniei.

La Orient, stau cele trei Mari Simboluri Sacre: Ochiul lui Dumnezeu in Triunghiul Sacru, Soarele si Luna, de o parte si de alta a lui, patronand dinspre Orient randurile de frati corespunzatoare celor doua coloane fundamentale J si B.

La Marea Loja Nationala a Romaniei, pe peretele corespunzator pozitiei Soarelui, inspre Orient, este arborata Baniera Marii Loji Nationale A Romaniei, iar pe cel corespunzator Lunii, este arborat Tricolorul Romaniei.

In mod solemn si sacru, orice initiat in masonerie, va depune juramantul cu mana stanga si privirea asezate deopotriva pe Cartea Legii Sacre deschisa, pe Echer si pe Compas, pentru a vibra in armonia dintre cuvant si sacralitatea divinului.

Marea Loja Nationala a Romaniei are suveranitate masonica deplina pe intreg teritoriul Romaniei, asupra Lojilor de sub Obedienta sa. Se autoguverneaza, avand putere absoluta asupra Lucrarii celor trei grade: Ucenic, Calfa, Maestru.

Marea Loja Nationala a Romaniei nu-si imparte autoritatea cu nici o alta putere masonica sau laica asupra celor trei grade amintite si nici un demnitar din conducerea vreunui Rit nu poate detine in paralel demnitati si functii in Marele Consiliu al Marii Loji Nationale A Romaniei.

Marea Loja Nationala a Romaniei, autorizeaza functionarea in teritoriul pe care il guverneaza a Riturilor de perfectiune, universal acceptate.

Marea Loja Nationala a Romaniei si Lojile de sub Obedienta sa, in timpul Tinutelor rituale, interzice discutiile politice, religioase sau de afaceri.

Masoneria de Rit Scotian Antic si Acceptat, lucrand pe teritoriul Romaniei trebuie sa reprezinte coloana de sustinere morala, materiala si sociala a natiunii romane. Masoneria, prin lucrarea sa, contribuie la garantia drepturilor cetatenesti si respectul natiunii noastre in lume.

Marea Loja Nationala a Romaniei participa activ la viata de zi cu zi a Romaniei.

Avem astazi o Loja taraneasca, care lucreaza pentru ridicarea materiala, sociala a satului romanesc. Suntem pe cale de a infiinta noi triunghiuri taranesti, in alte puncte ale tarii, la Putna, Teleorman, Maramures.

Masoneria isi propune sa depuna eforturile ca taranul roman, devenind agricultor, acesta sa duca la inchegarea unor microferme, cu randament sporit, cu mijloace mecanice de lucru, cu un sprijin sporit si competent al organelor statale.

Am mai spus-o, taranul roman nu trebuie cautat in balade, in muzee de arta folclorica, nici in literatura.

Taranul roman, dintotdeauna a constituit clasa cea mai napastuita. A dat cu sapa, a tras cu coasa, jumatate din an pus sa hiberneze. Masoneriei ii revine rolul sa-l faca pe taran contemporan epocii, constient ca este o forta care poate realiza enorm pentru ca tarii, intregii natiuni sa-i mearga bine, restabilind astfel un echilibru intre sat si oras.

Avem un cler care si-a dat din plin obolul de suferinta si moarte in inchisorile si lagarele de munca fortata, a caror amintire inca cutremura de groaza, dar care acum s-a estompat si continua sa se estompeze, devenind istorie, subiect de discutie in mari adunari filozoficesti.

Noi romanii suntem, natiunea in majoritatea ei, crestini ortodocsi. N-am oprimat celelalte culte, nicicand. Nu am daramat bisericile sub ocrotire papala cu tunul cum a facut-o la ordinul habsburgic, generalul Bem.

Este de dorit sa avem Preoti Masoni, pe care ii chemam sa ne cunoasca, sa cunoasca idealurile si eforturile noastre pentru unire si respectul celorlalte religii. Preotii din tara noastra trebuie sa cunoasca, ca spre a deveni mason trebuie sa crezi nestramutat in Dumnezeu, trebuie sa-ti iubesti aproapele ca pe tine insuti, trebuie sa cunoasca ca noi vorbim lumii prin fapte, ca binele il facem in taina, asa cum propavaduiesc sfintele noastre scripturi. Preotii nostri, respectatii nostri Preoti trebuie sa cunoasca faptul ca Masoneria repudiaza din plin sectele care ne-au napadit credinta si tara.

Papa Ioan Paul spuse: "Biserica ar trebui sa-si deschida ferestrele atat ca sa vada afara, dar mai ales pentru a permite aerului curat sa intre inauntru".

Poate numai in fosta Rusie, credinta a fost atat de oprimata cat a fost la noi. Sa nu uitam ca efortul comunismului a fost ca poporul roman sa devina ateu. La lumina acestor realitati istorice trebuie reexaminata spiritualitatea atat in areal contemporan, cat si in perspectiva unor deveniri ale caror inceputuri se intrevad prin ceata, prin care corabia statala inainteaza usor, cu grija sa nu se sfarame de stanci. S-a asezat asupra lumii o ceata, prin care se intrevede o confruntare grava cum n-a mai cunoscut inca omenirea, cand adversarul nu mai este o teava de tun, ci este o naluca, cand maini teroriste agita arma atomica, agita razboiul chimic, cand agita virusi ucigatori la care nu cunoaste nimeni antidotul. La ceasul acesta al istoriei, Masoneria de pe teritoriu cheama fratii sa stea stransi umar la umar, unul langa altul, spre a duce in continuare aportul nostru pozitiv, ca, inca o data o spun, sa ne ocupam locul pe care il meritam in lume.

Chemarea noastra s-a adresat si se adreseaza tineretului, se adreseaza studentilor din toate domeniile de cercetare si suntem bucurosi ca am avut audienta. Intaia loja de studenti, Loja "Mihai Eminescu" a luat cu entuziasm fiinta. A doua loja, Nichita Stanescu este in curs de constituire.

Avem un tineret pe toate planurile extrem de dotat, se anunta la orizont o generatie avand ca pista de decolare pe Eugen Ionesco, de radacina din Slatina, acesta care a asezat ca si O'Neill teatrul contemporan pe coordonate noi in deplin acord cu gandirea lumii.

Acum, cand Raul si-a intins in mod alarmant aripile peste lume, cand ignoranta si reaua vointa lasa locul unor forme din ce in ce mai subtile, chemarea spre o noua expresie a Lucrarii noastre Masonice, cere sa ocrotiti si sa respectam Adevarul, sa curmam avantul cu care securea coruptiei ciunteste zeci de suflete, sa ne unim prin traditionalul lant al fraternitatii, inchipuind din trupurile si mintile noastre acel zid unic pe care doar iubirea il poate intari.

Pe data de 31 octombrie 6003 a fost trimisa o scrisoare tuturor Marilor Loji in care au fost mentionate urmatoarele: alaturi de toate natiunile lumii suntem si noi romanii, martorii multiplelor evenimente care continua sa otraveasca pacea omenirii.

Dincolo de stradania personala de perfictibilitate, implinirea noastra nu va fi intreaga, decat, armonizandu-ne in grandioasa Lucrare a Masoneriei Universale, va asiguram, iubiti si respectati frati, de intreaga noastra disponibilitate, de alesul sentiment de iubire fraterna pe care-l nutrim fata de voi si toti fratii romani.

Marea Loja Nationala a Romaniei continua din dorinta de Adevar si Dreptate, condamnarea oricaror acte de coruptie, extremism, sau terorism, acest flagel distrugator care loveste omenirea si viata alimentata de coruptie - sangele care iriga si constituie puterea actului terorist - care se cer anulate.

Am fi onorati sa intelegeti ca noi continuam Lucrarea inceputa in 5880, regularizata in 5993, Lucrare re-asezata pe eternele principii ale masoneriei universale, focalizandu-si pretuirea pe neclintitele elemente de traditie masonica.

De aceea nadajduind intr-o buna si fraterna intelegere a intentiilor noastre, va asiguram inca o data de intreaga noastra pretuire si deplina disponibilitate la conlucrare.

In ziua de 24 Ianuarie 6003, la Casa Vernescu, Calea Victoriei 113, Bucuresti, la ora 1200, Marea Loja Nationala a Romaniei a sarbatorit jubileul de 10 ani de activitate masonica depusa in cinstea Ordinului, spre binele Patriei in prezenta delegatiilor fratilor din teritoriu.

Europa nu constituie ca Statele Unite ale Americii o natiune, Europa este o constelatie de culturi, de traditii, de orgolii, pe care masoneria Continentului cauta sa-i dea un numitor comun.

In acest sens Marea Loja Nationala a Romaniei incorporeaza lucrarii, gasirea modalitatii corecte ca cele cinci principii fundamentale:

  • Credinta in existenta Marelui Arhitect al Universului, tinutele rituale tinandu-se intru Gloria Sa;
  • Prezenta celor Trei Mari Lumini ale Francmasoneriei: Biblia, Echerul si Compasul;
  • Interzicerea dicutiilor cu subiect politic sau religios in cadrul tinutelor rituale;
  • Neadmiterea femeilor in cadrul tinutelor rituale;
  • Respectarea intocmai a Landmark-urilor;

Marea Loja Nationala a Romaniei este membra cu drepturi depline a Confederatiei Marilor Loji Unite ale Europei prin semnarea acordului de aderare de catre Marele Maestru Viorel Danacu la Paris, in anul 6004. Constitutia si Regulamentul sunt aceleasi cu cele ale membrilor Confederatiei Marilor Loji Unite ale Europei.

1-6 of 6