Sarbatori Masonice








Mesajul Marelui Maestru Viorel Danacu

 cu ocazia  Echinoctiului de Toamna

 

                                                                          Targu Jiu, 19 Septembrie 2012

 

          Echinoctiul de toamna reprezinta fenomenul astrologic când longitudinea astronomică a Soarelui atinge valoarea de 180 grade, el intrând în semnul zodiacal Balanţa, durata zilelor fiind astfel egală, indiferent de latitudine, cu cea a nopţilor. Pentru Francmasoni acesta reprezinta insa momentul de echilibru, de introspectie, atunci cand dorinta de Munca conjuga cu dragostea Fraterna, sporind Lucrarea Masonica, aceea de a Reconstrui Templul Ideal al Umanitatii.

          Sarbatoarea Echinoctiului de toamna surprinde relaţia om-Natură în contextul trecerii de la vară la toamnă. Pe lângă aspectul trecerii de la căldura arzătoare a Soarelui verii la temperaturile mai blânde şi frunzele ruginii ale toamnei, se prefigurează şi bucuria noii recolte. Aceasta sarbatoare stă sub semnul bucuriei şi al belşugului.

          Se poate spune ca intelegerea semnificatiei religioase a sarbatorilor solstitiale si echinoctiale necesita o cunoastere prealabila a Mitologiei Odiniste.

Mitologia Odinista este constituita din 5 parti, ce se încadreaza în evolutia anotimpurilor de-a lungul anului:

- Creatia (Primavara)

- timpul dinaintea mortii lui Balder (Vara)

- moartea lui Balder (sfarsitul verii)

- timpul imediat dupa moartea lui Balder (Toamna)

- Ragnarok, declinul si caderea urmate de regenerarea lumii (Iarna si Primavara)

          Cand Zeii Odin, Hoener si Loder treceau pe malul marii, nu existau inca oameni pe pamant. Zeii au vazut doi pomi, din care au creat prima pereche de oameni. Odin le-a daruit viata si spirit, Hoener ratiunea si posibilitatea de a se misca, iar Loder sange, auz si o frumusete nemaipomenita.   Pe barbat l-au numit Ask, iar pe femeie Embla. Acestia sunt strabunii Indo-Europenilor.

          Balder este zeul Verii, fiul lui Odin, preferatul întregii Naturi. Balder este cel mai intelept si mai expresiv dintre zei. Locuieste intr-un loc in care nimic impur nu poate patrunde. Legenda lui Balder, foarte cunoscuta in tarile nordice, isi gaseste explicatia in trecerea anotimpurilor, in schimbarea de la lumina la intuneric; el reprezinta lumina puternica si pura a verii, iar moartea sa este victoria nepermanenta a intunericului, a iernii asupra toamnei, a mortii asupra vietii.

          Cand Balder este mort, toata natura il plange.

          Moartea sa prevesteste dezastrul Ragnarokului, desavarsirea lumii, urmand reintoarcea la stadiul primordial.

          Rognarok, Amurgul Zeilor, este reprezentarea mitologica a luptei intre puterile binelui si cele ale raului. Aceasta idee ne este deja sugerata in Creatie, in care ne este spus ca Zeii au fost creati de catre Uriasi. In timpul Ragnarokului, Uriasii si Zeii vor muri. Dar din aceasta catastrofa va renaste lumea si Zeii.

          Aceasta drama o traim in fiecare an, cand toamna prevesteste perioada de declin si imbatranire a Naturii, iar odata cu sosirea primaverii asistam la magia renasterii acesteia.

 

 

Am zis!

 

Viorel Danacu 33

Mare Maestru

Al MARII LOJI NATIONALE A ROMANIEI-

Loja de Ritualistica Comparata si Cercetari Masonice






Dialogul cu ortodoxia este prioritar pentru masonerie

postat 02.09.2012, 02:43 de Loja Bacovia

Viorel Danacu: "Dialogul cu ortodoxia este prioritar pentru masonerie"


Mason_topViorel Dănacu, mare secretar în Marea Lojă Naţionala a României(MLNAR) şi fost mare maestru în cadrul aceluiaşi organism, a vorbit în exclusivitate pentru Gazeta de Cluj despre cum au intrat oameni cu cazier penal în masonerie, deşi acest lucru este contrar principiilor acestei societăţi. De asemenea, masonul consideră că ar trebui să dispară aerul de mister care planează în ultimii 20 de ani deasupra masoneriei şi din acest motiv a înfiinţat Centrul de Studii Francmasonice Paris-Bucureşti. Mai mult, Dănacu susţine că toate faptele ilegale scoase la iveală de presă în ultimii 20 de ani ar fi  cu legături în Marea Lojă Naţională din România( MLNR)


“A existat şi atunci şi există şi acuma corupţie în MLNR(n.r. Marea Lojă Naţională din România). În 2002 când noi ne-am desprins(n.r. formând Marea Lojă Naţională a României-MLNAR), numai în marele consiliu erau opt sau nouă care erau anchetaţi penali. Au intrat din lumea interlopă direct în masonerie şi astfel loja s-a poluat intens. După orice furtună, ies deasupra gunoaiele. După revoluţie, ca să îşi ascundă un trecut au venit în masonerie. Ce este interesant este că la arhivele CNSAS se găsesc foarte mulţi care au fost membri ai fostei securităţi şi care în documente i-am găsit. Ei sunt unii în viaţă şi îi găseşti venerabili la cealaltă Lojă Naţională din România(n.r. facând referire la MLNR). Întrebarea mea este cum cei care au oprimat masonerie, au încătuşat-o dupa 1989 au devenit proprăvăduitori. Cum poţi să crezi în asemenea oameni? În MLNR se desfăşoară foarte mult business, foarte multe afaceri.E o tarabă unde se vinde şi se cumpără orice. Cam tot ce aţi scos la iveală, voi presa, în ultimii 15 ani se confirmă a fi şi francmasoni în Marea Lojă Naţională din România”, explică Viorel Dănacu, secretar în cadrul MLNAR.


Loji masonice la sate


“Lojile săteşti sunt scutite de taxe. Am mers pe această formulă. Programul masonic sătesc a fost un gând al meu după ce am constituit loja masonică din Hobiţa. Am văzut că a funcţionat foarte bine şi încă funcţionează şi de aici a plecat ideea de a extinde. Am pregătit acest program masonic sătesc la nivel naţional. L-am prezentat în marele consiliu. Desigur că a mers şi merge foarte greu. Pe de o parte pentru că a fost îngurgitat foarte greoi de către membrii marelui consiliu a MLNAR, pe de o parte din cauza greutăţilor pe care le-am întâmpinat la nivel de sat romanesc. În satele româneşti găsim de fapt elitele: medicul, inginerul agronom, învăţătorul, tot ce înseamnă oamenii cu carte,  dar şi acei oameni curaţi, cu frică de Dumnezeu, cinstiţi, drepţi , muncitori, harnici. Am întâmpinat foarte multe greutăţi pentru că ei intrau într-un contact total cu necunoscutul. Şi foarte mulţi îi acuzau că sunt o sectă, că sunt de-ai lui Bivolaru, că sunt răuvoitori. De aceea programul a fost foarte greu de implementat şi nu în ultimul rând chiar de către aceste formaţiuni politice existente la nivel de sate care se bat între ele să acapareze electoratul satului românesc şi i-a deranjat să apară o altă organizaţie ca masoneria care să vină să aibă o autoritate mai elegantă, morală în satul românesc. Atunci lucrurile au generat divergenţe. Eu nu am luptat cu orice preţ, aruncând bani, pentru că nu avem bani. Am căutat să găsim oameni oneşti, oameni cinstiţi  în localităţi cu istorie, cu tradiţie. Portul popular, doinele, cântecele le găsim  doar în satul românesc.
Am dezvoltat o loja la Prejmer, lângă Braşov, lângă Şimleul Silvaniei, satul Horia, lângă Alba-Iulia. Am dezvoltat şi un triunghi la Putna şi încă în vreo 4 localităţi. Cred în acest program masonic, cred că este de viitor”, a explicat marele secretar al MLNAR.

Modelul londonez 



“Mergând prin centrul Londrei, la Marea Lojă Unită a Angliei, acolo intrebându-i pe fraţi, când au fost iniţiaţi, fiecare mi-au spus că acum 32 de ani, acum 40 de ani şi ei mi-au dat numele unor localităţi care reprezentau satele, cătunele care au existat în acea vreme. Nimeni nu mi-a spus că a fost iniţiat acum 32 de ani în buricul Londrei.
Acum 40 de ani de acolo au pornit elitele din mediul sătesc. De aceea cred că revigorarea masoneriei în România va avea loc pătrunzând în mediul sătesc, consolidând poziţia acelor înţelepţi ai satului şi realizând o masonerie de fundament creştin-ortodox. Acesta este un program pe care l-am lansat anul acesta la Roma cu ocazia Uniunii Confederaţiilor Masonice Europene. M-au susţinut Grecia, Rusia, Ungaria, Republica Moldova şi toate ţările unde predomină religia ortodoxă. 
Să nu uităm că în România există apostolul Andrei, că la Curtea de Argeş există un meşter Manole care este cunoscut de masoneria universală. E foarte important să îl facem cunoscut pe meşterul Manole masoneriei universale. Să nu se uite de Eminescu, masonul fără şorţ”, consideră Dănacu.


Rodul pământului

Am făcut un şorţ masonic românesc pe care nu mai aşez portalul templului lui Solomon. Noi trebuie să facem o masonerie pentru români si o masonerie pe intelesul românilor şi ca atare pe o parte am aşezat coloana infinitului a lui Brâncusi, iar pe cealaltă parte am aşezat rodul pamântului, o plantă care creşte în pădurile româneşti. Bunicii când culegeau această plantă primăvara din pădure vedeau o porţiune care arăta în miniatură porumbul, mai sus arăta grâul, mai sus arăta secara şi mai sus arăta culoarea vinului. În funcţie de cât era de dezvoltat bobul de grâu, de porumb, de orz şi după cum era vinul, deschis sau închis la culoare, bunicii noştrii înţelegeau că aşa vor fi producţiile în acel an.
Dacă în masonerie vorbim de simboluri, aceasta plantă care este creaţie, o minune a naturii, despre care nimeni nu vorbeşte. Eu cred că în masonerie trebuie să ocupe un loc de cinste. Pe şort sunt aşezaţi laurii de măslini. Dar vă întreb eu: noi nu putem aşeza spicul cu grâu, nu putem aşeza frunza de viţă cu ciorchinele de struguri, nu putem aşeza din motivele cusute pe vii, motivul tradiţional românesc şi să ne promovăm tradiţiile neamului”, susţine masonul. 


Centrul de studii masonice, de 6 ani

“Centrul de Studii Francmasonice Paris-Bucureşti, înfiinţat acum şase ani de zile a pornit mai înainte de la o lojă ritualistică în cercetări masonice. A funcţionat această lojă, după care am fuzionat într-un ONG cu scopul de a studia arhivele masonice primite de la Marea Lojă a Franţei, pentru că Marea Lojă a Franţei a fost cea care a găzduit arhivele în exil. Am primit arhivele din Belgia, din Rusia, de la Marele Orient Lusitan, având cinci loji pe teritoriul României, arhivele de la CNSAS. Scopul acestui centru este de a cunoaşte istoria francmasoneriei române şi universale. Avem arhive de la diverse persoane din România, de la case particulare care au donat fel şi fel de documente de la 1923, 1931 şi chiar de la 1880. Avem documente de la 1880 care sunt în original şi care cred că vor putea fi fundamentul unor viitoare lucrări masonice. Este important ca generaţiile viitoare să înţeleagă ce a însemnat masoneria de la 1880 şi chiar dinainte de aceea perioadă.

Noi am vrut să îi spunem centrul european de studii, însă nu ne-au lăsat oficialităţile şi atunci i-am spus Centrul Regional de Studii Francmasonice. Centrul, transformat în ONG, a devenit membru în Asociaţia Muzeelor şi Arhivelor Europene cu sediul la Bruxeles.


AMLA este o organizaţie care cuprinde mai multe centre, biblioteci, arhive de la mari loji, mari oriente, Marea Lojă Unită a Angliei, de pe tot globul. Aici există întâlniri anuale unde fiecare obedienţă îşi prezintă istoria. Anul acesta, AMLA şi-a desfăşurat lucrările la Paris. 


Masonul Mozart


Am avut ocazia să cunosc cu ani în urmă la Bucureşti un anume frate Thomas, care a murit anul trecut, şi care era de la Marea Lojă Unită a Angliei. El studia de 18 ani viaţa masonică a lui Mozart. El putea să dea oriunde “lumină” despre masonul Mozart. Au trecut de etapa frământărilor pe orizontală, orgolii, ambiţii prejudecăţi. Sunt la o etapă superioară, a cunoaşterii, a respectului şi a lucrului bine făcut”, a susţinut Dănacu.


Marea Lojă Naţională din România acuzată de “fals”


Dănacu consideră că cei de la Marea Lojă Naţională din România nu au un tratat de recunoaştere şi amiciţie cu Marea Lojă Unită a Angliei, precum susţin ei. 

“Cei care îşi asumă această regularitate trebuie să se cunoască că masoneria nu a început cu Marea Lojă Unită a Angliei, cu constituţia lui Anderson. Rămân profund impresionat când o parte din francmasoneria română îi face osanale masoneriei engleze, unde preponderent există o religie catolică protestantă şi nu îşi îndreaptă faţa spre biserica creştină-ortodoxă. Noi suntem preponderent creştin-ortodoxi. Şi tot ei se întreabă de ce biserica ortodoxă nu dă niciun semnal spre masoneria română. Ori cum să dea când masoneria română stă în genunchi în faţa masoneriei anglicane, a ducelui de Kent?


Una este să semnezi un tratat de recunoaştere şi amiciţie, pe care este pus sigiliul, în speţă a ducelui de Kent şi Chirovici(n.r. Eugen Ovidiu Chirovici, marele maestru al Marii Loji Naţionale din România). Ori este vorba numai de o diplomă de recunoaştere. Tratat de amiciţie şi recunoaştere între masoneria română şi cea engleză nu există la ora actuală”, mărturiseşte Dănacu.



Criza a afectat masoneria


“Ce este foarte intersant este că acest fenomen de criză afectează şi instituţia masonică în ansamblu. Sunt foarte mulţi masoni care se retrag motivând că nu pot să îşi plătească cotizaţia. Avem între 900 şi 1000 cu toate că s-au şi făcut iniţieri în paralel însă oamenii astăzi sunt foarte prudenţi. Criza i-a afectat pe toţi şi se gândesc foarte bine unde să dea banii mai înainte: familiei, întreţinerii, copiilor sau să meargă să vorbească la lojă. În schimb, vorbim despre un segment al oamenilor foarte bogaţi, care se află in cealaltă lojă. În MLNAR se află oameni normali, din toate mediile, preponderent din cultură, din educaţie, mai puţin din lumea oamenilor de afaceri. Asta a fost şi rostul când ne-am înfiinţat în 2002 să scadem taxele ca să poată acceada în masonerie şi un bibliotecar, un om de la un muzeu de istorie pentru că ei nu intraseră în masonerie datorită taxelor foarte mari. Acolo fiind interesant categoria oamenilor de afaceri, oamenii cu bani foarte mulţi. De aceea probabil că în obedienţa noastră şi intrările au fost mult selecţionate. Ne-au interesat oameni de calitate, de onoare, care să nu fie certaţi cu legea. În obedienţa noastră nu avem cazuri care să fi intrat în zona justiţiei”,a explicat Dănacu.


50 de lei pe lună, cotizaţia de mason


În cei 8 ani de zile cât eu am condus nu am avut niciun caz de corupţie, nicio plângere, comparativ cu cealaltă obedienţă unde zilnic îmi vin plângeri în care mă anunţă de cazuri de ilegalităţi. Nu am avut niciun fel de conflicte între membri, pentru că nu am gestionat niciun fel de afacere între fraţii. Dintre fraţii care mi-au zis că vreau să intervin la Academia de Poliţie, nu am intervenit pentru absolut nimeni. Şi în felul acesta văzând că nu au un mare maestru care să facă trafic de influenţă, să facă astfel de lucruri. Conduita a fost alta. Ne-am îndreptat spre cunoaşterea ritualulilor. Nu au trecut la gradul 2 sau la gradul 3 sau 4 decât în baza unor planşe de arhitectură. O parte din cei cărora nu le-am rezolvat probleme s-au retras şi au rămas în MLNAR exact oamenii care au înţeles că trebuie să se ocupe de masonerie şi nu de altceva. 50 de lei  pe lună este cotizaţia la noi.


Centrul de Studii Francmasonice, deschis tuturor


Centrul de Studii Francmasonice Paris-Bucureşti este un loc unde pot veni şi tineri şi vârstnici, şi femei şi bărbaţi, toţi cei care au astfel de aptitudini spre cercetare, spre cunoaşterea adevărului, spre reîntoarcerea la calea primordială, la studierea de la izvoare, acolo unde apa este pură şi nu de la locul unde apa este pură şi nu de acolo de unde se reîntoarce în larg. Centrul este locul deschis unde oamenii se pot informa, documenta, un loc care conţine informaţii din toate domeniile rituri, organizatii masonice si alte zone ezoterice, metafizice. Motivul pentru care nu s-a organizat o nouă lojă şi s-a organizat acest centru este că unele acţiuni pe care centrul le poate face, o mare lojă nu le poate face.

“Cred că centrul va avea foarte mult de lucru prin cărţi pentru generaţiile viitoare sau conexiuni pe care poate să le facă, chiar şi cu cu alte institutii ale statului. De ce să nu organizăm o masă rotundă cu cei de la culte, biserica ortodoxă, biserica catolică. Cu o mare lojă mai greu s-ar putea realiza un astfel de dialog. Ar putea fi o cale unde fiecare să îşi expună poziţia, pucntele de vedere. S-ar putea aşeza la aceeaşi masă fără să mai existe păreri divergente, confuzii sau opinii răuvoitoare. În felul acesta să se ridice acea ceaţă, acel val care tot planează de 20 de ani în care toată lumea spune ce este cu această francmasonerie. Dacă teoriile care există nu sunt combătute, masa de oameni începe să creadă că masoneria are de-a face cu satanismul, cu crime, ori este contrar tututor regulilor masonice acest lucru”, a declarat Viorel Dănacu. 

Primul muzeu masonic din România


Cei de la Centrul de Studii Franc-Masonice Paris-Bucureşti au construit primul muzeu masonic din România cu obiecte datând din 1880 în original şi chiar din colecţia marelui maestru Sadoveanu. E un muzeu în extindere, iar în momentul de faţă sunt aşteptate obiecte şi de la celelalte Mari Loji din Europa. Oficialităţile muzeului au anunţat colaborarea cu Centrul Independent de Studii şi Cercetări Ezoterice(n.r. CISCE, condus de Vlad Sauciuc), dar şi cu centrul condus de Horia Nestorescu Bălceşti. Academia României, Muzeul de Istorie, Consiliul Naţional de Studiere a Arhivelor Securităţii, Arhivele Naţionale, Muzeul Naţional Brukenthal au o colecţie masonică, care cel mai probabil vor fi expuse şi în cadrul muzeului masonic din Bucureşti. 
“Colecţia Muzeului Brukenthal este, în opinia mea, cea mai veche arhivă masonică din România, de 232 de ani. Lucrez acuma la catalogul colecţiei pentru că intenţionăm să o aducem pentru prima oară în Bucureşti. Colecţia a fost adusă la Reşiţa, la Cluj-Napoca”,susţine masonul. 
Colecţia de la Iaşi, de la muzeul Sadoveanu, de la Târgu-Mureş, dar şi foarte multe alte colecţii masonice se află răspândite pe întreg teritoriul ţării şi acestea sunt în vizorul muzeului masonic. “Nu au fost distruse, nu au fost arse, nici în perioada comunistă cu toata opreliştea şi represaliile pe care securitatea le- a avut împotriva francmasonilor. Ne aducem aminte însuşi Nicu Filip a stat 7 ani la Aiud sub acuzaţia că a fost mason” continuă Dănacu.


Centrul, o anticameră pentru masonerie

“Sigur va creşte numărul de masoni faţă de 1.000 de membri câţi au fost anul trecut. Masoneria este un organism viu. Mulţi intră şi în paralel se retrag. Foarte mulţi vin dupa interese, pentru rezolvarea problemelor de locuri de muncă şi după ce văd că nu li se satisfac nevoile atunci se retrag. Asta se întâmplă de 20 de ani. Dureros este că mulţi au intrat în masonerie, dar masoneria nu a intrat în ei. Centrul poate fi considerat drept o anticameră, cel puţin aşa am gândit la ora respectivă. În acest loc dacă nu crezi şi nu pui suflu mai bine să nu cunoşti nimic despre această zonă. Dacă vreţi, să luăm studentul la medicină veterinară în anul 1, care este dus într-un abator, într-o fermă şi să-l conştientizezi pe student ce înseamnă meseria de medic veterinar. Să nu existe astfel de repulsii şi în masonerie. Mai bine intră în centru ca să fie în deplină cunoştinţă de cauză, însă trebuie să fie un om liber şi neinfluenţat de nimeni. În francmasonerie, odată intrat, acest proces al perfecţionării trebuie să îl duci până la sfârşitul zilelor, iar asta înseamnă să duci o viaţă virtuoasă, o viaţă iniţiatică, care nu înseamnă altceva decât calea spre mântuire”, susţine masonul.

Invitaţie către masoneria din întreaga lume

Anul viitor, Centrul de Studii Francmasonice Paris-Bucureşti găzduieşte o conferinţă masonică internaţională la Tulcea, unde va fi invitată toată masoneria universală, toate marile loji din toate ţările pe unde trece Dunărea. 
La muzeul masonic din Bucureşti este un document din Italia care înfăţişează lupoaica cu cei doi pui. “De ce să nu punem Dunărea noastră, care a fost loc de civilizaţie”, se întreabă Dănacu.


Probleme majore, prevăzute pentru următorii ani


“Îmi propusem la o conferinţa din toamnă să pun eu această întrebare către presă, dacă imi confirmaţi ce am spus anul trecut(n.r. Indiferent ce preşedinte va ieşi, starea de haos şi de corupţie se va perpetua). Foarte mulţi au interpretat. Vin şi întreb nu s-a adeverit? Nu  îi adevărat? Nu parcurgem haos şi dezordine? nu este corupţie generalzată? Nu sunt instituţiile statului politizate? Nu că am avut eu dreptate sau că sunt eu un prezicător. În toamnă o să ridicăm alte probleme care vizează societatea în următorii 2-3 ani. Aceştia vor fi ani de cumplită săracie şi transformări neprevăzute de foarte mulţi din conducerea statului. Dumneavoastră, presa puţin creionaţi, dar nu este foarte limpede poziţia dumneavoastră faţă de ce ar putea să apară în următorii ani”, a conchis Dănacu.


Tiberiu Hrihorciuc

Masoneria Danubiana

postat 01.09.2012, 13:26 de Loja Bacovia   [ actualizat la 01.09.2012, 13:27 ]

Masoneria Danubiana

In perioada 8 – 12, la Atena au avut loc lucrarile Marilor Loji Unite Ale Europei. Marea Loja Nationala A Romaniei-Loja de cercetare si ritualistica, membru fondator cu drepturi a Confederatiei Marile Loji Unite Ale Europei, a reprezentat Romania la aceasta inalta reuniune masonica la nivel European Confederatia Marile Loji Uite ale Europei a adus un pachet de proiecte, care prin alegere fiecare tara s-a angajat ca in anul masonic viitor sa-si concentreze eforturile asupra unuia sau mai multor proiecte.

Romania, respectiv Marea Loja Nationala A Romaniei
-Loja de cercetare s ritualistica
, s-a angajat impreuna cu Serbia, Marea Loja A Serbiei, si Grecia, Marea Loja a Greciei REEA, sa studieze Proiectul privind Istoria Francmasoneriei Balcanice.

Sigur ca acest proiect poate fi realizat si de alte Obediente Masonice din regiunea balcanica sau chiar de unii masoni.

Un alt proiect propus de Marea Loja Nationala a Frantei se refera la elaborarea unui raport anual de fiecare tara respectiv Mare Loja, cu tema: Etica masonica, morala si cultura masonica.

De asemenea Grecia, respectiv Marea Loja a Greciei REEA, a propus pentru a doua oara consecutiv, prototipurile in trei variante ale Pasaportului Masonic European care urmeaza sa fie emis pentru toti masonii din Europa, respectiv din Marile Loji Unite Ale Europei.
Noi Marea Loja Nationala A Romaniei
-Loja de cercetare si ritualistica
 am propus editarea unei reviste masonice „Jurnal Masonic European”, in care sa fie prezentate toate Marile Loji din Europa cu realizarile si progresul in slujba binelui, a perfectibilitatii omului pentru o lume mai buna, pentru pace intre oameni.

De asemenea Marea Loja Nationala A Romaniei
-Loja de cercetare si ritualistica
 impreuna cu Centul Regional de Studii Francmasonice Paris – Bucuresti, a oferit tuturor delegatiilor prezente la Reuniunea Marilor Loji Unite Ale Europei, Revista „Cuvant Masonic”, editata in limba franceza si care insumeaza un numar de 80 de pagini, articole, interviuri ale fratilor din Europa care contribuie astfel la o cunoastere cat mai reala a evolutiei masoneriei din zilele noastre.

Sigur sa hotarat ca obedientele mai tinere de 1 an de zile, cere un rezista, se destrama, sa nu fie admise in Confederatia Marile Loji Unite Ale Europei.

Prudenta de a nu include masonerii facute la comanda ne-a fost prezentata de Presedintele Confederatiei Marile Loji Unite Ale Europei, Bernard Bertry, care nu numai ca vegheaza la o lucrare traditionala si invita la conlucrare in ceea ce inseamna masoneria statelor Europene.

Confederatia Marile Loji Unite Ale Europei este fermentul care va crea o Europa unita, puternica, frumoasa si bogata.
Ea nu este impotriva masoneriei vreunui alt stat de pe alt continent, ci dimpotriva  socoteste ca forta Europei impreuna cu forta masoneriei celorlalte continente va realiza Marele Lant Masonic, bazat pe cele trei principii fundamentale: „Libertate Egalitate Fraternitate”.

In Atena am avut n program intens de cunoastere, datorita programului care a prevazut si vizitarea Centrului Istoric de la Eleusis unde se regasesc dovezi ale Miturilor Eleusiene.

Desigur lucrarile Confederatiei Marile Loji Unite Ale Europei in anul 2007 se vor desfasura la Monpelier, Franta, unde fratii nostri din Confederatie  se vor reuni pentru noi pasi mai concreti intr-o Uniune Europeana din care si noi vom face parte.

In incheiere doresc sa-mi exprim satisfactia si bucuria de a fi participat la aceasta lucrare masonica la nivel de Confederatie Masonica Europeana, Romania, fiind activa prin programele facute, prezenta activa in toate delegatiile pe seama propunerilor facute de fratii din Europa care nu ca ne respecta ci isi amintesc de zilele petrecute anul trecut la Bucuresti cand am gazduit lucrarile Confederatiei Marile Loji Unite Ale Europei si le-am oferit Seara Culturala Europeana cu cantece traditionale romanesti, calusul romanesc cu Expozitia de Icoane pictate pe sticla de la Laz, cu expozitia de sculptura a Doamnei Maria Patrascu Brancusi si de Pictura Vinicius Tomescu.

Fratii nostri europeni au aflat atunci de Ganditorul de la Hamangia, de placutele de la Tartaria astfel incat nu ca si-au dat seama ca au in fata lor niste povesti ci pur si simplu au inteles ca omul vine de foarte departe si ca aici nu degeaba a numit Inalt Prea Sfintia Sa Papa Ioan Paul al II – lea, Romania ca fiind „Gradina Maicii Domnului”, cand ne-a vizitat tara. Toate aceste interferente, prin toate contractele masonice care le facem inseamna trecerea nu dintr-un mileniu intr-un alt mileniu ci trecerea intr-o Era Noua, in care Masoneria trebuie sa se impreuna, prin credinta in Creatorul intregului Univers, Marele Arhitect, pentru un om bun, intelegere si pace intre Popoare.

VIOREL DANACU 33°

MARE MAESTRU MAREA LOJA NATIONALA A ROMANIEI- 

Loja de Ritualistica Comparata si Cercetari Masonice



SFANTUL IOAN DE VARA

postat 31.08.2012, 16:47 de Loja Bacovia   [ actualizat la 01.09.2012, 13:04 ]


"Noi, francmasonii romani, trebuie sa gandim si sa construim o masonerie pentru romani, adica pe intelesul romanilor si in dependenta directa de cultura noastra milenara"

VIOREL DANACU 33°MARE MAESTRU M.L.N.a.R- Loja de Ritualistica Comparata si Cercetari Masonice


Un moment la care , 16 frati din cadrul MARII LOJI NATIONALE A ROMANIEI-Loja de Ritualistica Comparata si Cercetari Masonice , au primit lumina cu doua zile mai tarziu , respective la 23 iunie 2012 , ca spor de salariu la gradele 4-14 ale Ritului Scotian Antic si Acceptat al SUPREMULUI CONSILIU ROMAN de grad 33 si ultim pentru Romania .

Nimic intamplator , fratii initiati in gradele de Ucenici , Companioni si Maestri in Loja de Ritualistica Comparata si Cercetari Masonice ,ATHENAEUM , cu nr 66 , de la Orientul Bucuresti , unde si-au pregatit Planse de Arhitectura , la fiecare pasaj in parte , inclusiv pentru  trecerea la gradele 4-14  , au ajuns la acest moment inaltator al vietii pamantesti , fiindmartorii frumoaselor “nopti albe “ cand Soarele s-a aflat la culminatie .

Aceasta Sarbatoare a Solstitiului de Vara a Sfantului IOAN , este prilej de mare bucurie si implinire , de belsug , fiind legat de momentul strangerii recoltei

Cununitele de grau , sunt simboluri dintre cele mai ezoterice pentru masoni , reprezentand un mod de a gandi si aprofunda incarcatura metafizica , cum cu putin timp inainte , cateva luni  , un alt simbol extraordinar bogat in mesaje , din lumea vegetala pentru om , este Rodul Pamantului , care creste la campie in padurile noastre , in vremea cand infloreste margaritarul sau lacramioarele , despre care se vorbeste si in Sfanta Biblie si care are o legatura directa cu Solstitiu de Vara si Echinoctiul de Toamna , prin aceea ca prevestesc cum vor fi recoltele de mari sau de mici , la grau , orz , ovaz , secara din vara si productiile de porumb si struguri , vinul , butia cu vin , de toamna , inainte de Echinoctiu .

Este Sarbatoarea Sanzienelor si a Dragaicelor , cu un ritual mirific , al initierilor si desavarsirii , al maturitatii , a coacerii .

Daca alti Sfinti sunt venerati in ziua mortii lor , crestin ortodoxi , sarbatoresc nasterea Sfantului IOAN BOTEZATORUL , prorocul ce leaga Vechiul Testament  de noul Testament , este cel mai mare dintre profeti , lampadoforul initiatului , care atunci cand face juramantul de fidelitate , aseaza mana stanga pe Sfanta Biblie , deschisa la vedere , la Evanghelia dupa Ioan .

Asa cum IOAN l-a precedat pe Isus , la fel Solstitiu de Vara il anunta pe cel de Iarna . Se fac focuri , pe locuri ridicate si se arunca brauri de pelin , ca sa arda odata cu aceasta toate necazurile , bolile , molimele , sa fie indepartate duhurile rele , exemplu germanii , dadeau drumul la roti aprinse de pe munteprin care se simboliza Soarele si pe Zeul lor WOTAN , ca sa alunge spiritele rele si sa atraga fortele tamaduitoare pentru animale si oameni .

Sunt cinstiti in aceasta zi , in religia crestina ortodoxa Sfintii Mucenici Iulian , Afrodisie din Cicilia , Sfantul Alois de Gonzaga ; in religia crestin ortodoxa de rit vechi : Sfanta Mucenita Caliopia , Sfantul Marele Mucenic Teodor Stratilat , Sfintii Mucenici Nicandru si Marchian , Sfintii Cneji Vasile si Constantin , Cuviosul Evrem , Patriarhul Antiohiei ; la romano-catolici : Sfantul Alois de Gonzaga , calugar ; la Greco-catolici : Sfantul Mucenic Iulian din Tars .

Cuvantul “ solstitiu “ provine din limba latina , avand semnificatia de“oprire a Soarelui “ , deoarece coincide cu momentul cand Soarele pare a se opri si apoi misca in sens invers .

Toata lumea sarbatoreste , la eschimosi si rusi , cu dansuri populare si ospat mare pana spre dimineata .

Celtii , aduceau multumiri Zeitei LITHA , care asigura fertilitatea , bogatia , puterea si ordinea .

In noaptea de Sanziene , se bea roua cazuta pe florile de sanziana (Gallium Verum ) de culoare galbena si parfumate , ca purificatoare si aducatoare de noroc .

In Bavaria si Silezia , se mananca aluat cu flori de soc , in soc salasluind un duh bun care-i apara pe oameni de nenorociri .

Fratii din Lojile de Ritualistica Comparata si Cercetari Masonice dincadrul MARII LOJI NATIONALE A ROMANIEI , sunt preocupati de studierea si cunoasterea datinilor ritualurilor agrariene , initiatice dacice , serbarilor campenesti , iarmaroacelor si tuturor credintelor nu numai din Europa , ci de pe toate continentele , astfel ca sub bolta unui crestinism cosmic , la deschiderea cerurilor , sa fiim intr-o unitate de neam , de gandire , de cuget si simtire romaneasca .

Noi fratii din Lojile de Ritualistica Comparata si Cercetari Masonice din cadrul MARII LOJI NATIONALE A ROMANIEI construim o masonerie romaneasca o masonerie pe intelesul romanilor si o masonerie pentru romani , deschizand un nou orizont al unei MASONERII SPIRITUALE  , al unei ELITE SPIRITUALE  , al unei EUROPE SPIRITUALE .

Noaptea de Sanziene este un punct geometric , al tuturor aspiratiilor , hranei spirituale , cerurile se deschid , pentru a evada in spatiu divinitatii , marcand inchiderea ciclului germinativ , al cresterii , coacerii , al trecerii dincolo de prag .

Noi suntem fii ai luminii. Sfantul loan de Vara a fost numit Luminator, tot sub denumirea de Sfantul loan de Vara, in Moldova si Bucovina acest titlu este atribuit Sfantului loan de la Suceava, a carei zi este 2 iunie, inceputul verii,cand ziua intra in crestere .

A inceput vara , incepe vremea culegerii buruienilor de leac si a florilor de leac. Florile de sanziene erau culese pentru pusul in lavite. Multe din florile sau buruienile de leac, erau duse la Templu , stropite si numai asa erau mai bune pentru uzul leacurilor .

Noaptea sanzienelor este noaptea plina de farmec , de vraja Aburatorului , acest Eros carpatin , asa cum arata Ion Heliade Radulescu. Sarbatoarea aceasta, asa cum am aratat mai sus , se mai numeste si a Dragaicii . Dragaica este un personaj mitic agrar. Despre aceasta sarbatoare,a dragaicii , ne-a vorbit Dimitrie Cantemir in Descrierea Moldovei . Nu a fost o sarbatoare numai a Moldovei , ci si a Valahiei , asa cum a aratat Maria del Chiaro , secretarul principelui Constantin Bancoveanu .

Sanzienele , aceasta sarbatoare a Sfantului loan de Vara , desemneaza in limba romana , o realitate mitologica care are trei aspecte :

1. Sanzienele , personaje mitologice feminine din categoria lelelor , cu origini in sarbatoarea precrestina a Solstitiului de vara , cu caracter plural sau definit particular : Sanziana sau Ileana Cosanzeana.

2. Sanziene , o specie de flori de vara Galium verum — cu proprietati divinatorii atribuit in aceasta zi solstitiala .

        3. Sanziene , aceasta sarbatoare a Sfantului Ion Botezator, cu tente precrestine , cu atributii magice legate de magia premaritala. Acum se culegflorile si se pun la ferestre pentru a feri casa de agresiunea duhurilor rele.
Aceasta sarbatoare este o asociere a luminii solare , a soarelui asociat cu sanzienele-flori . Aceasta asociere a rezultat un principiu matricial feminin.
Pentru stramosii Daco-romanilor Soarele , era un principiu feminine , iar luna un principiu masculine : (Crai Nou). Acum se aprind ruguri de foc (apud Ivan Evseev—Dictionar de magie , demonologie pg. 419.)

Sanzieniele arata antropomorfizarea florilor , inzestrarea lor cu puteri magice .

Aceasta proiectare a ierburilor in uman , arata rolul natural al florilor si ierburilor de leac . Fiind o sarbatoare a luminii , a bucuriei ei , nu putem sa nu afirmam ca omul in Dumnezeu este fiu al Luminii . Inca de Ia creatielumina , a fost despartita de intuneric si a fost numita zi. Desi era lumina , i s-a daruit si un laminator pe bolta ei , adica Soarele (Facere, cap.l). 

Aceasta Lumina este o radiatie , un complex de radiatii electro-magnetice perceptibile cu ajutorul ochiului , cu aspect dublu corpuscular si ondulatoriu , cu efecte caloric-chimice , fotoelectrice si foto-luminiscente. Este lumina care exercita o presiune peste Terra , care o reflecta  si  o resoarbe.
Termenul lumina este egal cu acel al cunoasterii absolute , indiferent de domeniu . Are inteles si valoare religloasa cu gest ritual , care semnifica prezenta sacrului in cotidian .

In inteles material avem rugul , focul — flacara vie — ce reprezinta legatura omului cu Dumnezeu .

Rugul de Sanziene este asemeni focului din jertfelnicul veterotestamentary : focul si lumina este unul din canalele de comunicare a omului cu Dumnezeu , a celui creat cu Creatorul sau . La aprinderea focului participa in special barbatii , caci lor li s-a dat sacerdotiul .

Fiind in preajma Rusaliilor , cu putin timp inainte sau in urma , focul de Sanziene este sub semnul Limbilor de foc harice al Marelui Spirit ; Duhul Sfant cobora peste Apostoli la Cincizecime .

Revenind la Solstitiul de Vara , reprezinta simbolul Portilor Astrale , descendent pentru ca anunta descresterea zilei , spre deosebire de Solstitiul de Iarna care este ascendant si care anunta cresterea zilei . Cele doua solstitii ,de vara si de iarna , prefigureaza cele doua sarbatori a Sfantului loan Botezatorul: 24 iunie si 7 ianuarie .

Asa cum am aratat mai sus prin Sfantul loan de Vara se mai intelege si sarbatoarea Sfantului loan de Ia Suceava sau Sfantului loan Evanghelistului. Proorocul si Evanghelistului sunt patroni ai masoneriei : loan Botezatorul se naste la Solstitiul de Vara .

Solstitiului de Vara este ultima parte a anului Masonic, an care incepe odata cu echinoctiul de toamna . ln cinstea acestei sarbatori solstitionare se organizeaza fasturi si banchete, adica agape fraterne in care fastul si curtoazia sunt acasa. Toate acestea sunt facute sub semnul lntelepciunii — Sophia – care este mama a bunei credinte – Fides, a iubirii aproapelui — Caritas si a Sperantei — Spes.

De aceea aceasta sarbatoare este sub inaltul patronajul al Marelui Spirit Divin, care ne integreaza in universalitate .

Acest Spirit in limbi de foc, este simbolul nemuririi si prin el trebuie sa ne nastem. Aceasta este adevarul sacrosanct. Dumnezeu , Marele Creator, cand l-a creat pe om a suflat duh — spirit de viata — ce nu poate pieri din noi. Dupa moartea omului el se intoarce Ia Cel ce I-a daruit omului (Eclesiast XII —7).In Spirit este Duhul cunoasterii , al intelepciunii , al tariei , conform, Isaia XI — 2 .

Gandim cu aceasta ocazie a sarbatorii de Solstitiului de vara la frumusete, forta si intelepciunea Luminii , ce ne duce la Marea Putere Nevazuta , MareIui Arhitect al Universului , la Dumnezeu care este Alfa si Omega , armonia deplina , iubirea deplina si judecata suprema.
Din El luam flacara vie a natiei , a iubirii de neam , de limba , de lege , de traditie. O traditie care aici in spatiul carpato- pontic-danubian e vie , e plina de har si adevar , si vine din adanc , prin datini , prin Iumina – lumina dulce a Linei Lumini , ce lumineaza totul si tenebrele nu o vor cuprinde niciodata.(Ioan I-V).


Viorel Danacu 33

MARE MAESTRU al

MARII LOJI NATIONALE A ROMANIEI-

Loja de Ritualistica Comparata si Cercetari Masonice




Gloria in altissimis Deo et en terra pax hominibus bonae voluntatis.

postat 24.08.2012, 10:33 de Loja Bacovia   [ actualizat la 01.09.2012, 13:18 ]

Gloria in altissimis Deo et en terra pax hominibus bonae voluntatis.


          Acesta este salutul îngerului adresat neamurilor, Luca II-14salut etern peste veacuri la marele eveniment al venirii lui Hristos pe pământ.

          Este un salut ce îndeamnă lumea la pace, la unitate, la dragoste.

          El îndeamnă la bunăvoie - pe om – ca omul să devină făcător de pace. Let V-9

          Hristos Fiul lui Dumnezeu – se naşte pe pământ – cu cântece de slavă, ce îndeamnă pe om la înălţarea sa sufletească – Hristos pe pământ înălţaţi-vă! (Catavasiile Naşteri)

          Măreţul act al naşterii a fost prezis în Vechiul Testament – arătând că el face parte dintr-un plan divin al răscumpărării omului – Fac.III-15 – om ce a fost creat de Dumnezeu din iubire, cu iubire şi pentru iubire – căci definiţia lui Dumnezeu este iubirea.

          El vine-n lume nu pentru a Sa voie ci să facă voia Celui care L-a trimis – adică să-l răscumpere pe om şi să-l ridice la starea de la început. Ioan III-16.

          El este Iisus - Mântuitorul – Răscumpărătorul Lit II-21, căci va salva lumea prin El prin jertfa Sa – prin umilinţa Sa. Ioan III-17, Filipeni II-8.

          Nu a venit în lume cu salvă  - ci a venit modest, umil – aşa cum era poporul din care a făcut parte – un popor umilit de păgâni – un popor ce parcă era părăsit de Dumnezeu – ce trăia cu amintirea vremurilor glorioase ale lui David şi Solomon.

          A venit în lume, când speranţa salvării abia de se mai întrezărea – când negura păcatului era apăsătoare – când parcă nimeni nu mai nădăjduia la nimic.

Dar iată - bucurie mare – căci El, Soarele Dreptăţii răsare – arătând bucuria unui nou început în lume.

Hristos se naşte! – iar Naşterea Sa este precedată de Steaua de la Răsărit, ca un semn mare pe pământ – stea ce a fost cunoscută şi aşteptată de marii înţelepţi ai Orientului Antic.

Ei au ştiut acest lucru – al apariţiei Stelei – căci în lumea antică – în conştiinţa ei exista acest lucru – această cunoaştere, această aşteptare – a unui Răscumpărător – sau a lui Mesia cum era numit de Legea Veche.

In fiecare Lege Veche se aminteşte de Steaua lui David – de mlădiţa  lui Iesei – de urmaşul lui David ce va purta sceptrul lui Iuda – urmaş ce se va naşte cândva în Betleemul Iudeei.

Aceste lucrări erau cunoscute de magii învăţaţi ai timpului şi mai ales de rabinii exegeţi ai cărţilor sfinte ale profeţilor.

Magii erau nu numai învăţaţi ci şi demnitari ai lumii antice - crai aşa cum îi numesc colindele noastre româneşti.

Au văzut Steaua Lui şi au urmat drumul ei până la Betleem unde au adus daruri Pruncului Sfânt, daruri de aur, smirnă şi tămâie – recunoscându-l pe Prunc ca Împărat – ca Mare Învăţător al neamurilor – şi ca Dumnezeu. Lit II-11.

 Străini de neamul evreiesc magii au adus darurile aşa cum au simţit, cum au fost inspiraţi.

Pruncul a venit în lume umil nu în palat ci într-un sălaş al animalelor – aici a primit şi mulţumirea umililor păstori – cu daruri de mieluţi aşa cum cerea Legea lui Moise.

Naşterea este minunea cea mare a arătării lui Dumnezeu în trup – minune ce de peste 2000 de ani bucură sufletele şi le înalţă.

Această minune au trăit-o magii şi păstorii martori ai sublimului eveniment – plin de fastul creat de îngerii ce vorbeau cu păstorii şi de oastea cerească. Luca II-13.

 Îngerii binevesteau îndemnând pe oameni la iubire , la pace şi toleranţă.

Au trecut peste 2000 de ani şi lumea orbăcăie încă în negura ignoranţei, a păcatului, a răutăţii, a războaielor şi a răzbunării.

Şi totuşi la ceasul minunat al venirii lui Hristos pe pământ cerul şi pământul se unesc îngeri şi oameni cântă şi împreună slăvesc Naşterea, săltând de bucurie.

Solemna oră suna când Dumnezeu cobora pe pământ. De la un capăt la celălalt al gloriei răsună cântece şi colinde închinate Naşterii Pruncului şi Stelei de la Răsărit. Sublim şi măreţ este acest timp al Naşterii când trăieşti acest moment în muzica terestră şi celestă la unison.

“Slavă ţie stea curată voie bună pe pământ!” Nu poţi să nu exclami –„ O ce veste minunată”! – s-a dat nouă prin Evanghelie. Nu poţi să nu strigi de bucurie – şi să nu îndemni ca în acest ceas – “nu uita române să fii bun”.

Aşa cum spune Oda Bucuriei – să strângem rândurile lângă Pruncul Sfânt şi să-i aducem darurile noastre – de iubire, de fapte bune milă şi toleranţă.

Niciodată să nu afirmăm că ştim adevărul – căci Adevărul este Hristos. El este calea – este lumina, este pacea.

Dar noi uităm aceste lucruri voit adică dăm frâu liber şi conştient instinctelor şi nu inimii şi raţiunii căci ne place dezbinarea, răzbunarea, ura, şi nu iubirea – pacea – conlucrarea în unitate ca toţi una să fim în Hristos.

El ne iubeşte – noi îl urâm şi dispreţuim prin neunirea şi neiubirea dintre noi  prin mândria noastră şi dezbinarea dintre noi în care trăim.

El Domn al Păcii ne-a adus pacea – ca în ea să fim fraţi dar iată că fraţii se urăsc între ei din dorinţa de ambiţie şi slavă deşartă, uitând că dezbinarea nu aduce nimic bun între noi.

În lumea de azi Naşterea Pruncului Sfânt ne îndeamnă la unitate în comunitatea noastră creştină ca toţi să fin una aşa cum ne-a poruncit El. Ioan XVII

Să avem credinţă, să avem iubire ca să ne numim fii ai luminii – lumină ce am preţuit-o de la Hristos prin Steaua Betleemului.

La acest Mare Praznic şi început de nou an să fim mai buni, mai toleranţi, mai curaţi, ca să putem avea în noi şi cu noi bucuria Naşterii ca să putem cu toţii să cântăm gând lângă gând, inimă lângă inimă “ Colindul Sfânt şi Bun!”

Crăciun Fericit!


VIOREL DANACU 33°

MARE MAESTRU MAREA LOJA NATIONALA A ROMANIEI- 

Loja de Ritualistica Comparata si Cercetari Masonice




Copyright © 2002 - 2012 MLNaR | MAREA LOJA NATIONALA A ROMANIEI-Loja de Ritualistica Comparata si Cercetari Masonice.
All rights reserved.
Distribuirea şi, sau reproducerea totală sau parţială a informaţiilor şi materialelor este strict interzisă fără aprobarea scrisă a conducerii  MLNaR-Loja de Ritualistica Comparata si Cercetari Masonice si se pedepseste conform legii.

Protected by Copyscape Web Plagiarism Tool