Noutati‎ > ‎

Solstitiul de Vara

postat 25 iun. 2012, 14:16 de Loja Athenaeum   [ actualizat la 25 iun. 2012, 14:17 ]

SFANTUL IOAN DE VARA ,

 

MESAJUL MARELUI MAESTRU AL MARII LOJI NATIONALE A ROMANIEI-LOJA DE RITUALISTICA COMPARATASI CERCETARI MASONICE, CU OCAZIA SARBATORII SOLSTITIULUI SFANTULUI IOAN DE VARA ,

 

 

BUCURESTI 21 IUNIE 2012 ,

 

 

Un moment la care , 16 frati din cadrul MARII LOJI NATIONALE A ROMANIEI-Loja de Ritualistica Comparata si Cercetari Masonice , au primit lumina cu doua zile mai tarziu , respective la 23 iunie 2012 , ca spor de salariu la gradele 4-14 ale Ritului Scotian Antic si Acceptat al SUPREMULUI CONSILIU ROMAN de grad 33 si ultim pentru Romania .

Nimic intamplator , fratii initiati in gradele de Ucenici , Companioni si Maestri in Loja de Ritualistica Comparata si Cercetari Masonice ,ATHENAEUM , cu nr 66 , de la Orientul Bucuresti , unde si-au pregatit Planse de Arhitectura , la fiecare pasaj in parte , inclusiv pentru  trecerea la gradele 4-14  , au ajuns la acest moment inaltator al vietii pamantesti , fiindmartorii frumoaselor “nopti albe “ cand Soarele s-a aflat la culminatie .

Aceasta Sarbatoare a Solstitiului de Vara a Sfantului IOAN , este prilej de mare bucurie si implinire , de belsug , fiind legat de momentul strangerii recoltei

Cununitele de grau , sunt simboluri dintre cele mai ezoterice pentru masoni , reprezentand un mod de a gandi si aprofunda incarcatura metafizica , cum cu putin timp inainte , cateva luni  , un alt simbol extraordinar bogat in mesaje , din lumea vegetala pentru om , este Rodul Pamantului , care creste la campie in padurile noastre , in vremea cand infloreste margaritarul sau lacramioarele , despre care se vorbeste si in Sfanta Biblie si care are o legatura directa cu Solstitiu de Vara si Echinoctiul de Toamna , prin aceea ca prevestesc cum vor fi recoltele de mari sau de mici , la grau , orz , ovaz , secara din vara si productiile de porumb si struguri , vinul , butia cu vin , de toamna , inainte de Echinoctiu .

Este Sarbatoarea Sanzienelor si a Dragaicelor , cu un ritual mirific , al initierilor si desavarsirii , al maturitatii , a coacerii .

Daca alti Sfinti sunt venerati in ziua mortii lor , crestin ortodoxi , sarbatoresc nasterea Sfantului IOAN BOTEZATORUL , prorocul ce leaga Vechiul Testament  de noul Testament , este cel mai mare dintre profeti , lampadoforul initiatului , care atunci cand face juramantul de fidelitate , aseaza mana stanga pe Sfanta Biblie , deschisa la vedere , la Evanghelia dupa Ioan .

Asa cum IOAN l-a precedat pe Isus , la fel Solstitiu de Vara il anunta pe cel de Iarna . Se fac focuri , pe locuri ridicate si se arunca brauri de pelin , ca sa arda odata cu aceasta toate necazurile , bolile , molimele , sa fie indepartate duhurile rele , exemplu germanii , dadeau drumul la roti aprinse de pe munteprin care se simboliza Soarele si pe Zeul lor WOTAN , ca sa alunge spiritele rele si sa atraga fortele tamaduitoare pentru animale si oameni .

Sunt cinstiti in aceasta zi , in religia crestina ortodoxa Sfintii Mucenici Iulian , Afrodisie din Cicilia , Sfantul Alois de Gonzaga ; in religia crestin ortodoxa de rit vechi : Sfanta Mucenita Caliopia , Sfantul Marele Mucenic Teodor Stratilat , Sfintii Mucenici Nicandru si Marchian , Sfintii Cneji Vasile si Constantin , Cuviosul Evrem , Patriarhul Antiohiei ; la romano-catolici : Sfantul Alois de Gonzaga , calugar ; la Greco-catolici : Sfantul Mucenic Iulian din Tars .

Cuvantul “ solstitiu “ provine din limba latina , avand semnificatia de“oprire a Soarelui “ , deoarece coincide cu momentul cand Soarele pare a se opri si apoi misca in sens invers .

Toata lumea sarbatoreste , la eschimosi si rusi , cu dansuri populare si ospat mare pana spre dimineata .

Celtii , aduceau multumiri Zeitei LITHA , care asigura fertilitatea , bogatia , puterea si ordinea .

In noaptea de Sanziene , se bea roua cazuta pe florile de sanziana (Gallium Verum ) de culoare galbena si parfumate , ca purificatoare si aducatoare de noroc .

In Bavaria si Silezia , se mananca aluat cu flori de soc , in soc salasluind un duh bun care-i apara pe oameni de nenorociri .

Fratii din Lojile de Ritualistica Comparata si Cercetari Masonice dincadrul MARII LOJI NATIONALE A ROMANIEI , sunt preocupati de studierea si cunoasterea datinilor ritualurilor agrariene , initiatice dacice , serbarilor campenesti , iarmaroacelor si tuturor credintelor nu numai din Europa , ci de pe toate continentele , astfel ca sub bolta unui crestinism cosmic , la deschiderea cerurilor , sa fiim intr-o unitate de neam , de gandire , de cuget si simtire romaneasca .

Noi fratii din Lojile de Ritualistica Comparata si Cercetari Masonice din cadrul MARII LOJI NATIONALE A ROMANIEI construim o masonerie romaneasca o masonerie pe intelesul romanilor si o masonerie pentru romani , deschizand un nou orizont al unei MASONERII SPIRITUALE  , al unei ELITE SPIRITUALE  , al unei EUROPE SPIRITUALE .

Noaptea de Sanziene este un punct geometric , al tuturor aspiratiilor , hranei spirituale , cerurile se deschid , pentru a evada in spatiu divinitatii , marcand inchiderea ciclului germinativ , al cresterii , coacerii , al trecerii dincolo de prag .

Noi suntem fii ai luminii. Sfantul loan de Vara a fost numit Luminator, tot sub denumirea de Sfantul loan de Vara, in Moldova si Bucovina acest titlu este atribuit Sfantului loan de la Suceava, a carei zi este 2 iunie, inceputul verii,cand ziua intra in crestere .

A inceput vara , incepe vremea culegerii buruienilor de leac si a florilor de leac. Florile de sanziene erau culese pentru pusul in lavite. Multe din florile sau buruienile de leac, erau duse la Templu , stropite si numai asa erau mai bune pentru uzul leacurilor .

Noaptea sanzienelor este noaptea plina de farmec , de vraja Aburatorului , acest Eros carpatin , asa cum arata Ion Heliade Radulescu. Sarbatoarea aceasta, asa cum am aratat mai sus , se mai numeste si a Dragaicii . Dragaica este un personaj mitic agrar. Despre aceasta sarbatoare,a dragaicii , ne-a vorbit Dimitrie Cantemir in Descrierea Moldovei . Nu a fost o sarbatoare numai a Moldovei , ci si a Valahiei , asa cum a aratat Maria del Chiaro , secretarul principelui Constantin Bancoveanu .

Sanzienele , aceasta sarbatoare a Sfantului loan de Vara , desemneaza in limba romana , o realitate mitologica care are trei aspecte :

1. Sanzienele , personaje mitologice feminine din categoria lelelor , cu origini in sarbatoarea precrestina a Solstitiului de vara , cu caracter plural sau definit particular : Sanziana sau Ileana Cosanzeana.

2. Sanziene , o specie de flori de vara Galium verum — cu proprietati divinatorii atribuit in aceasta zi solstitiala .

        3. Sanziene , aceasta sarbatoare a Sfantului Ion Botezator, cu tente precrestine , cu atributii magice legate de magia premaritala. Acum se culegflorile si se pun la ferestre pentru a feri casa de agresiunea duhurilor rele.
Aceasta sarbatoare este o asociere a luminii solare , a soarelui asociat cu sanzienele-flori . Aceasta asociere a rezultat un principiu matricial feminin.
Pentru stramosii Daco-romanilor Soarele , era un principiu feminine , iar luna un principiu masculine : (Crai Nou). Acum se aprind ruguri de foc (apud Ivan Evseev—Dictionar de magie , demonologie pg. 419.)

Sanzieniele arata antropomorfizarea florilor , inzestrarea lor cu puteri magice .

Aceasta proiectare a ierburilor in uman , arata rolul natural al florilor si ierburilor de leac . Fiind o sarbatoare a luminii , a bucuriei ei , nu putem sa nu afirmam ca omul in Dumnezeu este fiu al Luminii . Inca de Ia creatielumina , a fost despartita de intuneric si a fost numita zi. Desi era lumina , i s-a daruit si un laminator pe bolta ei , adica Soarele (Facere, cap.l). 

Aceasta Lumina este o radiatie , un complex de radiatii electro-magnetice perceptibile cu ajutorul ochiului , cu aspect dublu corpuscular si ondulatoriu , cu efecte caloric-chimice , fotoelectrice si foto-luminiscente. Este lumina care exercita o presiune peste Terra , care o reflecta  si  o resoarbe.
Termenul lumina este egal cu acel al cunoasterii absolute , indiferent de domeniu . Are inteles si valoare religloasa cu gest ritual , care semnifica prezenta sacrului in cotidian .

In inteles material avem rugul , focul — flacara vie — ce reprezinta legatura omului cu Dumnezeu .

Rugul de Sanziene este asemeni focului din jertfelnicul veterotestamentary : focul si lumina este unul din canalele de comunicare a omului cu Dumnezeu , a celui creat cu Creatorul sau . La aprinderea focului participa in special barbatii , caci lor li s-a dat sacerdotiul .

Fiind in preajma Rusaliilor , cu putin timp inainte sau in urma , focul de Sanziene este sub semnul Limbilor de foc harice al Marelui Spirit ; Duhul Sfant cobora peste Apostoli la Cincizecime .

Revenind la Solstitiul de Vara , reprezinta simbolul Portilor Astrale , descendent pentru ca anunta descresterea zilei , spre deosebire de Solstitiul de Iarna care este ascendant si care anunta cresterea zilei . Cele doua solstitii ,de vara si de iarna , prefigureaza cele doua sarbatori a Sfantului loan Botezatorul: 24 iunie si 7 ianuarie .

Asa cum am aratat mai sus prin Sfantul loan de Vara se mai intelege si sarbatoarea Sfantului loan de Ia Suceava sau Sfantului loan Evanghelistului. Proorocul si Evanghelistului sunt patroni ai masoneriei : loan Botezatorul se naste la Solstitiul de Vara .

Solstitiului de Vara este ultima parte a anului Masonic, an care incepe odata cu echinoctiul de toamna . ln cinstea acestei sarbatori solstitionare se organizeaza fasturi si banchete, adica agape fraterne in care fastul si curtoazia sunt acasa. Toate acestea sunt facute sub semnul lntelepciunii — Sophia – care este mama a bunei credinte – Fides, a iubirii aproapelui — Caritas si a Sperantei — Spes.

De aceea aceasta sarbatoare este sub inaltul patronajul al Marelui Spirit Divin, care ne integreaza in universalitate .

Acest Spirit in limbi de foc, este simbolul nemuririi si prin el trebuie sa ne nastem. Aceasta este adevarul sacrosanct. Dumnezeu , Marele Creator, cand l-a creat pe om a suflat duh — spirit de viata — ce nu poate pieri din noi. Dupa moartea omului el se intoarce Ia Cel ce I-a daruit omului (Eclesiast XII —7).In Spirit este Duhul cunoasterii , al intelepciunii , al tariei , conform, Isaia XI — 2 .

Gandim cu aceasta ocazie a sarbatorii de Solstitiului de vara la frumusete, forta si intelepciunea Luminii , ce ne duce la Marea Putere Nevazuta , MareIui Arhitect al Universului , la Dumnezeu care este Alfa si Omega , armonia deplina , iubirea deplina si judecata suprema.
Din El luam flacara vie a natiei , a iubirii de neam , de limba , de lege , de traditie. O traditie care aici in spatiul carpato- pontic-danubian e vie , e plina de har si adevar , si vine din adanc , prin datini , prin Iumina – lumina dulce a Linei Lumini , ce lumineaza totul si tenebrele nu o vor cuprinde niciodata.(Ioan I-V).

Viorel Danacu 33

MARE MAESTRU al

MARII LOJI NATIONALE A ROMANIEI-

Loja de Ritualistica Comparata si Cercetari Masonice